Perehdyttämisen kehittäminen : Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitoksella
Aaltonen, Sirpa (2011)
Aaltonen, Sirpa
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107143
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin miten perehdyttämistä voitaisiin kehittää ja tehostaa Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitoksella. Heille suunniteltiin konkreettinen perehdyttämismalli asiantuntijan työhön perehdyttämiseen, jotta perehdyttäminen etenisi prosessimaisesti. Tutkimus toteutettiin koska organisaation esimiehet halusivat kehittää perehdytysprosessia ja löytää siihen uusia toimintatapoja.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja kyselyä. Haastattelut toteutettiin yhdessä yksikössä teemahaastatteluina. Haastattelujen tulokset koottiin tällä hetkellä toimivat ja kehitettävät asiat perehdyttämisessä teemojen alle. Näiden tulosten luotettavuuden takaamiseksi teetettiin myös kysely, jotta saatiin toimeksiantajalle toimiva perehdyttämismalli. Kysely teetätettiin organisaation 26 asiantuntijalle sähköisesti.
Tutkimuksen tuloksista löydettiin perehdyttämisen kehittämiskohteet ja luodun perehdyttämismallin avulla perehdytysprosessia pystytään kehittämään ja tehostamaan. Organisaatioon luotiin konkreettinen malli, jolla uuden asiantuntijan perehdyttäminen toteutetaan prosessimaisesti. Perehdyttämisen malli ja tutkimuksessa esitetyt tulokset tulevat auttamaan esimiehiä, sekä muita perehdyttämisestä vastaavia. Tulokset auttavat miettimään omia perehdyttämiskäytäntöjä, omaa asennetta tulokkaaseen sekä käytäntöjen arviointia ja niiden kehittämistä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja kyselyä. Haastattelut toteutettiin yhdessä yksikössä teemahaastatteluina. Haastattelujen tulokset koottiin tällä hetkellä toimivat ja kehitettävät asiat perehdyttämisessä teemojen alle. Näiden tulosten luotettavuuden takaamiseksi teetettiin myös kysely, jotta saatiin toimeksiantajalle toimiva perehdyttämismalli. Kysely teetätettiin organisaation 26 asiantuntijalle sähköisesti.
Tutkimuksen tuloksista löydettiin perehdyttämisen kehittämiskohteet ja luodun perehdyttämismallin avulla perehdytysprosessia pystytään kehittämään ja tehostamaan. Organisaatioon luotiin konkreettinen malli, jolla uuden asiantuntijan perehdyttäminen toteutetaan prosessimaisesti. Perehdyttämisen malli ja tutkimuksessa esitetyt tulokset tulevat auttamaan esimiehiä, sekä muita perehdyttämisestä vastaavia. Tulokset auttavat miettimään omia perehdyttämiskäytäntöjä, omaa asennetta tulokkaaseen sekä käytäntöjen arviointia ja niiden kehittämistä.