Laboratoriohoitaja bioanalyytikko-opiskelijan ohjaajana ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa
Forsbacka, Sanna; Nurmi, Essi (2011)
Forsbacka, Sanna
Nurmi, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096792
Tiivistelmä
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu on tärkeä osa bioanalyytikon koulutusta. Harjoittelun aikana opiskelija soveltaa teoriatietoja käytäntöön ja harjoittelee oppilaitoksessa opittuja käytännön taitoja. Ohjaajina harjoittelussa toimivat laboratoriohoitajat ja opiskelijaohjaus onkin oleellinen osa heidän työtään.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Turun ammattikorkeakoulussa opiskelevien bioanalyytikko-opiskelijoiden ohjaajina toimivien laboratoriohoitajien kokemuksia opiskelijoiden ohjauksesta sekä heidän valmiuksiaan ohjata opiskelijaa. Tutkimuksessa kartoitettiin myös tapoja, joilla opiskelijoita ohjataan sekä minkälaista osaamista ja asennetta opiskelijoilta odotetaan. Tutkimuksessa käytettiin harkinnanvaraista otosta. Tutkimukseen valittiin työntekijöitä sellaisista laboratorioista, jotka toimivat säännöllisesti Turun ammattikorkeakoulussa opiskelevien bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimisympäristöinä. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi myös kolme avointa kysymystä. Kyselylomake laadittiin tutkijoiden toimesta tätä tutkimusta varten. Kyselyyn vastasi 76 laboratoriohoitajaa. Strukturoidut kysymykset analysoitiin tilastollisesti ja avoimet kysymykset teoreettisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijoihin ja opiskelijaohjaukseen suhtaudutaan myönteisesti. Opiskelijaohjausta pidetään osana työnkuvaa ja opiskelijan koetaan kuuluvan osaksi työyhteisöä. Opiskelijalta odotetaan perustietojen ja -taitojen hallintaa harjoittelujakson alkaessa sekä innostunutta ja motivoitunutta asennetta. Ohjauksessa otetaan huomioon opiskelijan oppimistavoitteet sekä tieto-/taitotaso. Opiskelijan oma asenne vaikuttaa hänen saamaansa ohjaukseen. Tutkimuksen mukaan laboratoriohoitajat kokevat tarvitsevansa lisäkoulutusta opiskelijaohjaukseen. Myös oppilaitoksen ja harjoittelupaikan välistä yhteistyötä tulisi kehittää.
Tutkimuksella kerättyä tietoa voidaan käyttää hyödyksi ammattitaitoa edistävän harjoittelun kehittämisessä niin oppilaitoksessa kuin harjoittelupaikoissakin. Tutkimustulokset antavat viitteitä ohjauskoulutuksen tarpeesta sekä oppilaitoksen ja harjoittelupaikan välisen yhteistyön kehittämisalueista.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Turun ammattikorkeakoulussa opiskelevien bioanalyytikko-opiskelijoiden ohjaajina toimivien laboratoriohoitajien kokemuksia opiskelijoiden ohjauksesta sekä heidän valmiuksiaan ohjata opiskelijaa. Tutkimuksessa kartoitettiin myös tapoja, joilla opiskelijoita ohjataan sekä minkälaista osaamista ja asennetta opiskelijoilta odotetaan. Tutkimuksessa käytettiin harkinnanvaraista otosta. Tutkimukseen valittiin työntekijöitä sellaisista laboratorioista, jotka toimivat säännöllisesti Turun ammattikorkeakoulussa opiskelevien bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimisympäristöinä. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi myös kolme avointa kysymystä. Kyselylomake laadittiin tutkijoiden toimesta tätä tutkimusta varten. Kyselyyn vastasi 76 laboratoriohoitajaa. Strukturoidut kysymykset analysoitiin tilastollisesti ja avoimet kysymykset teoreettisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijoihin ja opiskelijaohjaukseen suhtaudutaan myönteisesti. Opiskelijaohjausta pidetään osana työnkuvaa ja opiskelijan koetaan kuuluvan osaksi työyhteisöä. Opiskelijalta odotetaan perustietojen ja -taitojen hallintaa harjoittelujakson alkaessa sekä innostunutta ja motivoitunutta asennetta. Ohjauksessa otetaan huomioon opiskelijan oppimistavoitteet sekä tieto-/taitotaso. Opiskelijan oma asenne vaikuttaa hänen saamaansa ohjaukseen. Tutkimuksen mukaan laboratoriohoitajat kokevat tarvitsevansa lisäkoulutusta opiskelijaohjaukseen. Myös oppilaitoksen ja harjoittelupaikan välistä yhteistyötä tulisi kehittää.
Tutkimuksella kerättyä tietoa voidaan käyttää hyödyksi ammattitaitoa edistävän harjoittelun kehittämisessä niin oppilaitoksessa kuin harjoittelupaikoissakin. Tutkimustulokset antavat viitteitä ohjauskoulutuksen tarpeesta sekä oppilaitoksen ja harjoittelupaikan välisen yhteistyön kehittämisalueista.