Vientiyritysten Venäjän markkinoilla teettämät markkinointitutkimukset ja niiden luotettavuus
Hannolainen, Konstantin (2011)
Hannolainen, Konstantin
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107011
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suomalaisten vientiyritysten Venäjän markkinoilla teettämät markkinointitutkimukset ja niiden luotettavuus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tärkeimmät asiat vientiyritysten on otettava huomioon teettäessä Venäjällä markkinointi-tutkimuksia sekä ne keskeisemmät seikat, joita on huomioitava markkinointitutkimusten tulosten luotettavuuden maksimoimiseksi. Saadakseni selkeämmän kuvan suomalaisten yritysten tyytyväisyydestä Venäjän markkinoilla teettämien markkinointitutkimusten tuloksiin ja tulosten luotettavuuteen lähetin Venäjän markkinoilla operoiville suomalaisille yrityksille kutsukirje, jossa pyysin niitä osallistumaan Internet-kyselyyn. Kohdeyritykset olivat suomalaiset vientiyritykset sekä Venäjän alueella toimivat suomalaiset yritykset.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsittelin markkinointitutkimusta käsitteenä, sen menetelmiä ja prosessin vaiheita, tutkimusaineiston keruun tapoja ja tulosten arviointia. Teoriaosan pääpaino keskittyi Venäjän toimintaympäristöön ja sen vaikutuksiin talouden kehitykseen ja kansainvälistymiseen. Käsittelin suomalaisten yritysten markkinointitutkimuksia Venäjällä sekä erikoispiirteitä, jotka vaikuttavat markkinointitutkimusten luotettavuuteen Venäjällä. Vientiyritysten on hyvin tärkeää tuntea venäläisten toimintaympäristöä sekä maan markkinointitutkimusalan erityispiirteitä onnistuneen ja luotettavan markkinatiedon keräämiseksi ja sen hyödyntämiseksi omassa liiketoiminnassa.
Kyselyselvityksen suoritin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen Internet-monivalintakyselylomaketta. Kvantitatiivisen tutkimuksen lisäksi kyselyyn tuli kaksi avointa kysymystä, jotka auttanevat Venäjän markkinoille pyrkiviä suomalaisia yrityksiä maksimoimaan markkinointitutkimuksen tuloksia ja optimoimaan käytettäviä resursseja. Kyselyn toteutin Internetissä SurveyGizmo -ohjelman avulla vuoden 2011 maaliskuun-huhtikuun aikana. Empiirisen osaan käsittelin kyselyyn saatujen tuloksien perusteella.
Opinnäytetyön teoriaosan perusteella voin todeta, että markkinointitutkimus Venäjällä on suomalaisille vientiyrityksille usein on tehokkain tapa aloittaa toimintansa laajentamista ja kansainvälistymistä. Laadukkaan markkinatiedon kerääminen ja viennin strategian suunnittelu on tärkeää, koska epäonnistumisen riski Venäjän markkinoilla on suuri. Kansainvälistyvien suomalaisyritysten on huomioitava Venäjän markkinoiden ja markkinointitutkimusalan kyvykkyyteen ja luotettavuuteen liittyvät riskit ja ongelmat sekä toimintaympäristön vaikutukset liiketoimintaan. Tutkimuksen tulosten perusteella yhteenvetona voidaan todeta, että markkinointitutkimusprosessi Venäjällä vaati enemmän suunnittelua ja maan erityispiirteiden tuntemusta kuin kotimarkkinoilla toimittaessa. Vientiyrityksellä täytyy olla riittävästi resursseja menestyäkseen markkinointitutkimuksen suorittamisessa, sekä markkinointitutkimustulosten käyttäminen liiketoiminnassa pitää olla johdonmukaista ja määrätietoista.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsittelin markkinointitutkimusta käsitteenä, sen menetelmiä ja prosessin vaiheita, tutkimusaineiston keruun tapoja ja tulosten arviointia. Teoriaosan pääpaino keskittyi Venäjän toimintaympäristöön ja sen vaikutuksiin talouden kehitykseen ja kansainvälistymiseen. Käsittelin suomalaisten yritysten markkinointitutkimuksia Venäjällä sekä erikoispiirteitä, jotka vaikuttavat markkinointitutkimusten luotettavuuteen Venäjällä. Vientiyritysten on hyvin tärkeää tuntea venäläisten toimintaympäristöä sekä maan markkinointitutkimusalan erityispiirteitä onnistuneen ja luotettavan markkinatiedon keräämiseksi ja sen hyödyntämiseksi omassa liiketoiminnassa.
Kyselyselvityksen suoritin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen Internet-monivalintakyselylomaketta. Kvantitatiivisen tutkimuksen lisäksi kyselyyn tuli kaksi avointa kysymystä, jotka auttanevat Venäjän markkinoille pyrkiviä suomalaisia yrityksiä maksimoimaan markkinointitutkimuksen tuloksia ja optimoimaan käytettäviä resursseja. Kyselyn toteutin Internetissä SurveyGizmo -ohjelman avulla vuoden 2011 maaliskuun-huhtikuun aikana. Empiirisen osaan käsittelin kyselyyn saatujen tuloksien perusteella.
Opinnäytetyön teoriaosan perusteella voin todeta, että markkinointitutkimus Venäjällä on suomalaisille vientiyrityksille usein on tehokkain tapa aloittaa toimintansa laajentamista ja kansainvälistymistä. Laadukkaan markkinatiedon kerääminen ja viennin strategian suunnittelu on tärkeää, koska epäonnistumisen riski Venäjän markkinoilla on suuri. Kansainvälistyvien suomalaisyritysten on huomioitava Venäjän markkinoiden ja markkinointitutkimusalan kyvykkyyteen ja luotettavuuteen liittyvät riskit ja ongelmat sekä toimintaympäristön vaikutukset liiketoimintaan. Tutkimuksen tulosten perusteella yhteenvetona voidaan todeta, että markkinointitutkimusprosessi Venäjällä vaati enemmän suunnittelua ja maan erityispiirteiden tuntemusta kuin kotimarkkinoilla toimittaessa. Vientiyrityksellä täytyy olla riittävästi resursseja menestyäkseen markkinointitutkimuksen suorittamisessa, sekä markkinointitutkimustulosten käyttäminen liiketoiminnassa pitää olla johdonmukaista ja määrätietoista.