Oppimisalustaksi Oiva, Optima vai Moodle? : Case: Oppijana ammattikorkeakoulussa -opintojakso
Honkavuori, Janna (2011)
Honkavuori, Janna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117311
Tiivistelmä
Oulun seudun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikössä tapahtuu muutoksia tietojärjestelmien osalta. Oiva-opiskelijaintra on otettu käyttöön elokuussa 2010 ja vuodesta 2000 asti käytössä olleen Blackboard-oppimisalustan käyttö loppuu elokuuhun 2011 mennessä. Jatkossa oppimisalustoina toimivat Oiva-opiskelijaintra, Optima ja Moodle. Muutokset koskevat myös Oppijana ammattikorkeakoulussa -opintojaksoa.
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan Oppijana ammattikorkeakoulussa -opintojakson vaatimuksia ja näiden vaatimusten näkökulmasta vertaillaan Oiva-opiskelijaintran, Optiman sekä Moodlen toiminnallisuuksia keskenään. Vertailutyön tuloksena valitaan sopivin oppimisalusta Oppijana ammattikorkeakoulussa -opintojaksolle. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Liiketalouden yksikkö, jonka toiveena on saada käyttöön mahdollisimman sopiva oppimisalusta orientoivia opintoja varten.
Raportissa esitellään aluksi yleisesti Liiketalouden yksikön opintojen rakennetta sekä tietojärjestelmien osuutta opintojaksoilla. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin Oppijana ammattikorkeakoulussa -opintojakson sisältöön sekä kartoitettuihin vaatimuksiin. Viitekehyksessä perehdytään yleisesti oppimisalustoihin ja niiden käytettävyyteen. Lisäksi tutustutaan verkkoon tukeutuvan opintojakson suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu oppimisalustojen tarvittavien ominaisuuksien testaamisesta sekä niiden vertailusta ottaen huomioon opintojaksojen vaatimukset sekä viitekehyksessä kerrotut asiat. Työn tuloksena valitaan vertailun perusteella opintojaksolle parhaiten sopiva oppimisalusta.
Vertailun kohteina olevien oppimisalustojen vertailu oli osittain vaikeaa niiden sisältäessä samoja ominaisuuksia. Vaatimusten perusteella kuitenkin Optima-ympäristö osoittautui sopivimmaksi vaihtoehdoksi opintojaksoa ajatellen. Opinnäytetyön perusteella orientoiviin opintoihin voidaan ottaa käyttöön sopivin vaihtoehto, eikä opettajien tarvitse asiaa enää miettiä. Opinnäytetyön merkittävimpiä haasteita oli saada käyttöön tarvittavat oppimisalustat testausta varten. Opinnäytetyötä voi käyttää lähtökohtana myös muille Liiketalouden yksikön opintojaksoille. Tällaisia vertailuja pitäisi kuitenkin tehdä mieluummin suurempien kokonaisuuksien, kuin yksittäisen opintojakson perusteella, jotta oppilaitoksen tietojärjestelmien käytön yhtenäisyys toteutuisi.
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan Oppijana ammattikorkeakoulussa -opintojakson vaatimuksia ja näiden vaatimusten näkökulmasta vertaillaan Oiva-opiskelijaintran, Optiman sekä Moodlen toiminnallisuuksia keskenään. Vertailutyön tuloksena valitaan sopivin oppimisalusta Oppijana ammattikorkeakoulussa -opintojaksolle. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Liiketalouden yksikkö, jonka toiveena on saada käyttöön mahdollisimman sopiva oppimisalusta orientoivia opintoja varten.
Raportissa esitellään aluksi yleisesti Liiketalouden yksikön opintojen rakennetta sekä tietojärjestelmien osuutta opintojaksoilla. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin Oppijana ammattikorkeakoulussa -opintojakson sisältöön sekä kartoitettuihin vaatimuksiin. Viitekehyksessä perehdytään yleisesti oppimisalustoihin ja niiden käytettävyyteen. Lisäksi tutustutaan verkkoon tukeutuvan opintojakson suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu oppimisalustojen tarvittavien ominaisuuksien testaamisesta sekä niiden vertailusta ottaen huomioon opintojaksojen vaatimukset sekä viitekehyksessä kerrotut asiat. Työn tuloksena valitaan vertailun perusteella opintojaksolle parhaiten sopiva oppimisalusta.
Vertailun kohteina olevien oppimisalustojen vertailu oli osittain vaikeaa niiden sisältäessä samoja ominaisuuksia. Vaatimusten perusteella kuitenkin Optima-ympäristö osoittautui sopivimmaksi vaihtoehdoksi opintojaksoa ajatellen. Opinnäytetyön perusteella orientoiviin opintoihin voidaan ottaa käyttöön sopivin vaihtoehto, eikä opettajien tarvitse asiaa enää miettiä. Opinnäytetyön merkittävimpiä haasteita oli saada käyttöön tarvittavat oppimisalustat testausta varten. Opinnäytetyötä voi käyttää lähtökohtana myös muille Liiketalouden yksikön opintojaksoille. Tällaisia vertailuja pitäisi kuitenkin tehdä mieluummin suurempien kokonaisuuksien, kuin yksittäisen opintojakson perusteella, jotta oppilaitoksen tietojärjestelmien käytön yhtenäisyys toteutuisi.