Pienen budjetin internetmarkkinointi : Case Netsome
Orrenmaa, Ari-Matti (2011)
Orrenmaa, Ari-Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117332
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin omalle Netsome-nimiselle toiminimelle. Netsome perustettiin marraskuussa 2010. Toimialana Netsomella on internetmarkkinointi ja kotisivupalvelut. Yrityksellä ei ennestään ole minkäänlaista näkyvyyttä internetissä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa parhaat ja mahdollisimman edulliset keinot saada näkyvyyttä internetiin. Tämän lisäksi tavoitteena oli muokata Netsomen WWW-sivut siten, että sivut saisivat internetissä näkyvyyttä, ja toimisivat jatkossa myynnin edistäjänä ja käyntikorttina omasta osaamisesta. Näkyvyyttä haettiin käyttämällä hakukoneoptimointia, hakusanamainontaa ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tutkivaa osaa toteutettiin alan kirjallisuuteen perehtyen. Tämän lisäksi tutkittiin, miten muut alan yritykset olivat omat sivunsa toteuttaneet.
Opinnäytetyön tuloksena Netsomella on nyt hakukoneoptimoidut WWW-sivut, hakukoneoptimointi toteutettiin sivujen ulkoasu ja sisältö huomioonottaen. Tämän lisäksi käynnissä on pieni hakusanamainoskampanja Google Adwordsissa. Netsomella on myös oma Facebook-ryhmä ja sosiaalisen median kautta tapahtuvaa markkinointia toteutetaan myös WWW-sivuilta löytyvän blogin muodossa.
Kartoitus osoitti, että edullisin tapa saada tehokkaasti näkyvyyttä internetissä, on toteuttaa huolellinen WWW-sivujen hakukoneoptimointi. Se on itse tehtynä ilmaista. Hakukoneoptimoinnin tuloksia ei nähdä heti, koska se vie aikaa. Tästä syystä opinnäytetyön lopulliset tulokset eivät ole vielä selvillä. Hakusanamainonnalla on mahdollista saada nopeita tuloksia, mutta tämä ei ole ilmaista. Jatkokehitettäväksi jäi jatkaa hakusanatutkimusta hakukoneoptimoinnin tehostamiseksi. Tätä toteutetaan seuraamalla WWW-sivuille tulevaa liikennettä. Tämän lisäksi sosiaalisen median kautta tapahtuva markkinointi tarvitsee lisää aktivoitumista. Sosiaalisen median kautta tapahtuva mark-kinointi on pitkällinen prosessi, joka vaatii omaa aktiivista osallistumista. Tätä tehdään kirjoittamalla blogia, kasvattamalla Facebook-ryhmän kokoa sekä tutkimalla muita so¬siaalisen median palveluita.
Opinnäytetyön tuloksena Netsomella on nyt hakukoneoptimoidut WWW-sivut, hakukoneoptimointi toteutettiin sivujen ulkoasu ja sisältö huomioonottaen. Tämän lisäksi käynnissä on pieni hakusanamainoskampanja Google Adwordsissa. Netsomella on myös oma Facebook-ryhmä ja sosiaalisen median kautta tapahtuvaa markkinointia toteutetaan myös WWW-sivuilta löytyvän blogin muodossa.
Kartoitus osoitti, että edullisin tapa saada tehokkaasti näkyvyyttä internetissä, on toteuttaa huolellinen WWW-sivujen hakukoneoptimointi. Se on itse tehtynä ilmaista. Hakukoneoptimoinnin tuloksia ei nähdä heti, koska se vie aikaa. Tästä syystä opinnäytetyön lopulliset tulokset eivät ole vielä selvillä. Hakusanamainonnalla on mahdollista saada nopeita tuloksia, mutta tämä ei ole ilmaista. Jatkokehitettäväksi jäi jatkaa hakusanatutkimusta hakukoneoptimoinnin tehostamiseksi. Tätä toteutetaan seuraamalla WWW-sivuille tulevaa liikennettä. Tämän lisäksi sosiaalisen median kautta tapahtuva markkinointi tarvitsee lisää aktivoitumista. Sosiaalisen median kautta tapahtuva mark-kinointi on pitkällinen prosessi, joka vaatii omaa aktiivista osallistumista. Tätä tehdään kirjoittamalla blogia, kasvattamalla Facebook-ryhmän kokoa sekä tutkimalla muita so¬siaalisen median palveluita.