Luhdan tuotesijoittelu katsojien kokemana Big Brother –tosi-tv-ohjelmassa
Karlsson, Päivi (2009)
Karlsson, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905082571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905082571
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten Luhdan mukanaolo Big Brotherissa vaikutti vastaajien mielikuvaan Luhdasta. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää mitä Luhdan tuotteita vastaajat olivat havainneet sekä miten vastaajat kokivat Luhdan tuotesijoittelun Big Brotherissa.
Työn teoreettinen osuus pohjautuu tuotesijoitteluun liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin. Teoriaosuuksissa käsitellään myös brandin havainnointia ja mielikuvan muutosta. Opinnäytteeni tutkimuksen kohderyhmänä ovat
Laura-ammattikorkeakoulun opiskelijat. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena, joka lähetettiin sähköisesti opiskelijoiden koulun sähköpostiosoitteeseen. Tulokset käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimuksessa selvisi, että Luhdan esiintyminen Big Brother -ohjelmassa ei vaikuttanut radikaalisti vastaajien mielikuvaan Luhdasta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastaajat havainnoivat erityisen hyvin huomiota herättävästi sijoitetut tuotteet. Vastaajien mielestä Big Brotherissa ei ollut liikaa tuotesijoittelua ja Luhta sopi hyvin ohjelman ympäristöön.
Työn teoreettinen osuus pohjautuu tuotesijoitteluun liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin. Teoriaosuuksissa käsitellään myös brandin havainnointia ja mielikuvan muutosta. Opinnäytteeni tutkimuksen kohderyhmänä ovat
Laura-ammattikorkeakoulun opiskelijat. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena, joka lähetettiin sähköisesti opiskelijoiden koulun sähköpostiosoitteeseen. Tulokset käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimuksessa selvisi, että Luhdan esiintyminen Big Brother -ohjelmassa ei vaikuttanut radikaalisti vastaajien mielikuvaan Luhdasta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastaajat havainnoivat erityisen hyvin huomiota herättävästi sijoitetut tuotteet. Vastaajien mielestä Big Brotherissa ei ollut liikaa tuotesijoittelua ja Luhta sopi hyvin ohjelman ympäristöön.