Digitaalinen Portfoliomalli : Musiikkiterapeuttien asiantuntijuuden tueksi
Perttula, Petteri (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117257
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli muodostaa työskentelymalli musiikkiterapeutille hänen ammatillisen asiantuntijuutensa tukemiseksi ja kehittymisen varmistamiseksi. Työskentelymallia käyttämällä tarkoituksena oli vastata musiikkiterapeutin asiantuntijuutta ohjaaviin kriteereihin.
Tutkimus oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa esitettiin mallin kehitystyön prosessikuvaus ja kehitystyön tuotos. Kehitystyön tuotosta havainnoitiin esimerkein tutkijan omasta tuotoksen käytöstä. Tuotokseksi syntyi digitaalinen portfoliomalli, jossa määriteltiin fyysinen rakenne musiikkiterapeutin ammatillisen kasvun ja oppimisen prosessiportfoliolle. Portfoliomallissa esiteltiin myös prosessiportfolion sisällöllisiä teemoja liittyen musiikkiterapeutin ammatilliseen kasvuun ja oppimiseen. Digitaalisen portfoliomallin fyysinen rakenne koostettiin käsitekarttamenetelmää hyödyntäen ja malli esitettiin opinnäytetyössä kahtena käsitekarttana.
Musiikkiterapeutille oma portfoliotyöskentely on asiantuntijuuden kasvun kannalta hyödyllistä. Oppimisen ja kasvun prosessiportfolio on tekijänsä näköinen ja siksi digitaalisen portfoliomallin tarkoituksena on ensisijaisesti antaa näkökulmia ja helpottaa, kuin tiukasti rajata ja suunnata tekijän portfoliotyöskentelyä. Portfoliotyöskentelyn hyödyntämistä musiikkiterapeutin ammatillisessa toiminnassa ei ole aiemmin tutkittu.
Tutkimus oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa esitettiin mallin kehitystyön prosessikuvaus ja kehitystyön tuotos. Kehitystyön tuotosta havainnoitiin esimerkein tutkijan omasta tuotoksen käytöstä. Tuotokseksi syntyi digitaalinen portfoliomalli, jossa määriteltiin fyysinen rakenne musiikkiterapeutin ammatillisen kasvun ja oppimisen prosessiportfoliolle. Portfoliomallissa esiteltiin myös prosessiportfolion sisällöllisiä teemoja liittyen musiikkiterapeutin ammatilliseen kasvuun ja oppimiseen. Digitaalisen portfoliomallin fyysinen rakenne koostettiin käsitekarttamenetelmää hyödyntäen ja malli esitettiin opinnäytetyössä kahtena käsitekarttana.
Musiikkiterapeutille oma portfoliotyöskentely on asiantuntijuuden kasvun kannalta hyödyllistä. Oppimisen ja kasvun prosessiportfolio on tekijänsä näköinen ja siksi digitaalisen portfoliomallin tarkoituksena on ensisijaisesti antaa näkökulmia ja helpottaa, kuin tiukasti rajata ja suunnata tekijän portfoliotyöskentelyä. Portfoliotyöskentelyn hyödyntämistä musiikkiterapeutin ammatillisessa toiminnassa ei ole aiemmin tutkittu.