Iloa nukketeatterista : Nukketeatteritoiminnan elvyttäminen Mannerheimin lastensuojeluliiton hoitotyössä
Joronen, Heli (2011)
Joronen, Heli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117300
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Mannerheimin lastensuojeluliiton Hämeen piirin lastenhoitotoiminnassa mukana oleville hoitajille tarkoituksenmu-kaista ja innostavaa nukketeatterikoulutusta. Toteutin hoitajille kolme nukkete-atterikoulutus kertaa, joiden tavoitteena oli innostaa hoitajia käyttämään nukketeatterileikkiä yhdessä lasten kanssa. Koulutusten lähtökohtana oli lasten lelulaatikosta löytyvät lelut ja niiden käyttö nukketeatterileikissä.
Koulutukset perustuivat hoitajia innostavaan toimintaan, jonka taustalla oli nukketeatterin pedagoginen merkitys. Muita koulutuksiin vaikuttaneita teemoja oli-vat teatterinuken suhde lapseen sekä satujen merkitys nukketeatterileikissä.
Tutkimusstrategiana toimi Kolben kokemuksellisen oppimisen kehä. Kehässä omakohtainen kokemus, reflektiivinen havainnointi, käsitteellistäminen ja kokeileva aktiivinen toiminta täydensivät toisiaan. Koulutukset perustuivat kokeilevalle toiminalle, jota reflektoimalla pystyi parantamaan aina seuraavaa koulutusta. Koulutusten jälkeen tein nukketeatterikurssille osallistuneille hoitajille laadullisen kyselytutkimuksen. Toiminnan ja kyselyn avulla valmistui tarvetta vastaava nukketeatterikoulutus.
Tämän opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena oli koulutuskansio nukketeatterikoulutusten järjestämisestä. Kansio sisältää materiaalia nukketeatterikoulutusten järjestämisestä sekä erilaisia menetelmämahdollisuuksia nukketeatterin toteutusmuodoista. Koulutuskansio ei ole kokonaisuudessaan kirjastossa olevassa työssä liitteenä.
Koulutukset perustuivat hoitajia innostavaan toimintaan, jonka taustalla oli nukketeatterin pedagoginen merkitys. Muita koulutuksiin vaikuttaneita teemoja oli-vat teatterinuken suhde lapseen sekä satujen merkitys nukketeatterileikissä.
Tutkimusstrategiana toimi Kolben kokemuksellisen oppimisen kehä. Kehässä omakohtainen kokemus, reflektiivinen havainnointi, käsitteellistäminen ja kokeileva aktiivinen toiminta täydensivät toisiaan. Koulutukset perustuivat kokeilevalle toiminalle, jota reflektoimalla pystyi parantamaan aina seuraavaa koulutusta. Koulutusten jälkeen tein nukketeatterikurssille osallistuneille hoitajille laadullisen kyselytutkimuksen. Toiminnan ja kyselyn avulla valmistui tarvetta vastaava nukketeatterikoulutus.
Tämän opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena oli koulutuskansio nukketeatterikoulutusten järjestämisestä. Kansio sisältää materiaalia nukketeatterikoulutusten järjestämisestä sekä erilaisia menetelmämahdollisuuksia nukketeatterin toteutusmuodoista. Koulutuskansio ei ole kokonaisuudessaan kirjastossa olevassa työssä liitteenä.