Markkinakartoitus lounasravintolan perustamisesta Nastolaan : case: Osakeyhtiö Kaisla Invest
Alkunen, Jelena; Elonen, Pirita (2011)
Alkunen, Jelena
Elonen, Pirita
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264820
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaiselle lounasravintolalle Nastolassa olisi kysyntää. Työ tehdään toimeksiantona Osakeyhtiö Kaisla Investille, jonka suunnitelmissa on mahdollisesti avata Nastolaan lounas- tai henkilöstöravintola.
Teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueita. Pääpaino on toimintaympäristön arvioinnissa sekä liikeideassa. Toimintaympäristön arviointi on liiketoimintasuunnitelman lähtökohta. Siihen kuuluu toimialan, asiakkaiden ja kilpailijoiden tunnistaminen ja arviointi. Liikeidea on kuvaus siitä, kuinka yritys aikoo tuottaa rahaa. Siinä määritellään yrityksen asiakkaat, tuotteet ja palvelut, toimintatavat sekä imago. Henkilöstö-, markkinointi ja taloussuunnitelmat on rajattu työn ulkopuolelle.
Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla kartoitettiin Nastolan alueen lounastarpeita, sekä annettiin kyselyn ja muun tutkimustyön pohjalta ehdotelmia liikeidean ja liiketoimintasuunnitelman rakentamiseksi.
Kysely toteutettiin Internet-kyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse Nastolan alueen yrityksiin. Siinä selvitettiin Nastolan alueen työntekijöiden lounastottumuksia, tarpeita henkilöstöravintolalle sekä tyytyväisyyttä Nastolan lounastarjontaan. Kyselyyn vastasi 101 henkilöä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että Nastolan lounastarjonta on melko yksipuolista ja suuri osa vastaajista haluaa parempia vaihtoehtoja. Valtaosa vastaajista syö lounaalla kotiruokaa ja tuo omat eväät töihin. On selvästi pääteltävissä, että erityisesti sellaiselle lounasravintolalle on tarvetta, josta saisi tavallista suomalaista kotiruokaa.
Teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueita. Pääpaino on toimintaympäristön arvioinnissa sekä liikeideassa. Toimintaympäristön arviointi on liiketoimintasuunnitelman lähtökohta. Siihen kuuluu toimialan, asiakkaiden ja kilpailijoiden tunnistaminen ja arviointi. Liikeidea on kuvaus siitä, kuinka yritys aikoo tuottaa rahaa. Siinä määritellään yrityksen asiakkaat, tuotteet ja palvelut, toimintatavat sekä imago. Henkilöstö-, markkinointi ja taloussuunnitelmat on rajattu työn ulkopuolelle.
Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla kartoitettiin Nastolan alueen lounastarpeita, sekä annettiin kyselyn ja muun tutkimustyön pohjalta ehdotelmia liikeidean ja liiketoimintasuunnitelman rakentamiseksi.
Kysely toteutettiin Internet-kyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse Nastolan alueen yrityksiin. Siinä selvitettiin Nastolan alueen työntekijöiden lounastottumuksia, tarpeita henkilöstöravintolalle sekä tyytyväisyyttä Nastolan lounastarjontaan. Kyselyyn vastasi 101 henkilöä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että Nastolan lounastarjonta on melko yksipuolista ja suuri osa vastaajista haluaa parempia vaihtoehtoja. Valtaosa vastaajista syö lounaalla kotiruokaa ja tuo omat eväät töihin. On selvästi pääteltävissä, että erityisesti sellaiselle lounasravintolalle on tarvetta, josta saisi tavallista suomalaista kotiruokaa.