Reservmormor- en extra resurs för barnen på daghemmet : En kvalitativ studie om daghemspersonalens upplevelse av reservmormors betydelse för barn på daghem
Laahanen, Emma (2011)
Laahanen, Emma
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117441
Tiivistelmä
I detta examensarbete behandlas Folkhälsans ”Reservmormor”-verksamhet. Fokus ligger på hur daghemspersonalen anser att ”Reservmormor”-verksamheten gagnar barnen på daghemmet. Syftet med detta examensarbete är att belysa varför ”Reservmormor”-verksamheten är viktig i dagens samhälle. Till syftet hör att utforska på vilket sätt mor- och farföräldrarna är viktiga för barnen och vad daghemspersonalen anser att reservmormor kan bidra med på daghemmet. I arbetet utreds daghemspersonalens erfarenheter om verksamheten. Frågeställningar är: 1. Vad anser daghemspersonalen att reservmormor kan bidra med för barnen på daghemmet? 2. Vad är behovet av reservmormor i förhållande till barnens behov i dagens samhälle ur personalens perspektiv? Som kvalitativ datainsamlingsmetod har använts sex temaintervjuer. Examensarbetet innehåller en teoretisk del som baserar sig på litteratur och en empirisk del som grundar sig på intervjuerna. Arbetet är avgränsat till tre daghem med ”Reservmormor”-verksamhet i huvudstadsregionen. Resultaten visar att detta är ett aktuellt ämne eftersom det finns barn i dagens samhälle som av olika orsaker inte har mor- och farföräldrar närvarande. Samhället och familjestrukturen har förändrats, vilket lett till att kontakten över generationsgränserna inte alltid är lika omfattande som tidigare. Resultatet visar att reservmormor kan erbjuda barnen en trygg famn och trygghet i barnens vardag. Reservmormor har tid för barnen, lyssnar på dem och diskuterar med dem. Hennes livserfarenhet märks i sättet att vara med barnen. Hon är tillgänglig för barnen och har ett visst lugn med sig. Reservmormor kan också lära barnen olika färdigheter. This thesis considers the activity of “spare grandmother” of Folkhälsan. The focus is on how the daycare personnel think that the “spare grandmother” activity benefits the children in daycare. The purpose of this thesis is to find out why the “spare grandmother” activity is important in society of today. The purpose is to investigate why the grandparents are important for the children and what the daycare personnel think that the “spare grandmother” can contribute to in daycare. The thesis investigates the daycare personnel’s experiences of the activity. The research questions are: 1. What do the daycare personnel think that the “spare grandmother” can contribute to for the children in daycare? 2. What is the need of the “spare grandmother” in proportion to the needs of the children in society of today from the view of the daycare personnel? As a qualitative data collection method I have used six theme interviews. The thesis contains a theoretical part based on literature and an empirical part based on the interviews. The thesis is defined to three daycare centers with “spare grandmother” activity in the area of Helsinki. The results show that this is a topic of current interest because there are children in the society of today who do not have grandparents for some reason. Society and the family structure have changed which has resulted in not as extensive contacts between the generations as earlier. The result shows that the “spare grandmother” can provide the children a safe embrace in the everyday. The “spare grandmother” has time for the children, she listen to them and discuss with them. Her experience of life shows in her way of being with the children. She is available for the children and she brings a certain calm. The “spare grandmother” can also teach the children different skills.