Best Way to Build -esitteen luominen Lemminkäinen Talo Oy:lle
Juntto, Ville (2011)
Juntto, Ville
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137806
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli laatia Lemminkäinen Talo Oy:lle Best Way to Build –esite. Lop-putuote tulee toimimaan tiedotusvälineenä yrityksen toimitilarakentamisen vuokralaisasiakkaille. Yritys toivoo myös, että esite edistää yrityksen projektien hallintaa. Opinnäytetyössä pyrittiin selvit-tämään, millä tavalla yrityksen toimitilarakentamisen linjan tulisi tiedottaa vuokralaisasiakkailleen rakennusprojektin aikatauluun, vuokralaismuutoksiin ja työmaavierailuihin liittyvistä asioista.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin käyttämällä puolistrukturoitua haastattelulomaketta. Asiakkailta kysyttiin heidän asiakaskokemuksestaan Lemminkäisen ostoskeskuskohteessa ja heiltä pyydettiin parannusehdotuksia yrityksen työmaa-aikaiseen toimintaan liittyen. Henkilöstöltä kysyttiin heidän käyttämistä käytännöistä vuokralaismuutosten hallintaan ja työmaan tiedottamiseen liittyen. Henki-löstön vastaukset taulukoitiin samankaltaisten vastausten perusteella. Asiakkaiden vastauksia analysoitiin niistä tehtyihin yhteenvetoihin perehtymällä. Opinnäytetyössä tehtiin kirjallisuuskatsaus omaperustaiseen toimitilarakentamiseen, rakennusalan asiakkuuksiin ja rakennushankkeen osa-puolien väliseen toimintaan.
Haastattelujen perusteella tuloksina saatiin, että yrityksellä on parannettavaa työmaakäytännöistä tiedottamisessa ja vuokralaismuutosten hallinnassa. Kirjallisuuskatsauksesta ilmeni, että raken-nushankkeet ovat enimmäkseen projektiluonteisia ja niiden osapuolet vaihtuvat projektin edetessä. Aikaisempien tutkimusten päätavoitteina on ollut ongelmien syiden ja asiakastyytyväisyyteen vai-kuttavien seikkojen selvittäminen, eikä konkreettisen työkalun kehittäminen, toisin kuin tässä opin-näytetyössä. Lopputuote valmistui ajallaan ja sitä aiotaan testata käytännössä Lemminkäinen Talo Oy:n Mikkelän Takomo-kauppakeskuksen työmaalla.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin käyttämällä puolistrukturoitua haastattelulomaketta. Asiakkailta kysyttiin heidän asiakaskokemuksestaan Lemminkäisen ostoskeskuskohteessa ja heiltä pyydettiin parannusehdotuksia yrityksen työmaa-aikaiseen toimintaan liittyen. Henkilöstöltä kysyttiin heidän käyttämistä käytännöistä vuokralaismuutosten hallintaan ja työmaan tiedottamiseen liittyen. Henki-löstön vastaukset taulukoitiin samankaltaisten vastausten perusteella. Asiakkaiden vastauksia analysoitiin niistä tehtyihin yhteenvetoihin perehtymällä. Opinnäytetyössä tehtiin kirjallisuuskatsaus omaperustaiseen toimitilarakentamiseen, rakennusalan asiakkuuksiin ja rakennushankkeen osa-puolien väliseen toimintaan.
Haastattelujen perusteella tuloksina saatiin, että yrityksellä on parannettavaa työmaakäytännöistä tiedottamisessa ja vuokralaismuutosten hallinnassa. Kirjallisuuskatsauksesta ilmeni, että raken-nushankkeet ovat enimmäkseen projektiluonteisia ja niiden osapuolet vaihtuvat projektin edetessä. Aikaisempien tutkimusten päätavoitteina on ollut ongelmien syiden ja asiakastyytyväisyyteen vai-kuttavien seikkojen selvittäminen, eikä konkreettisen työkalun kehittäminen, toisin kuin tässä opin-näytetyössä. Lopputuote valmistui ajallaan ja sitä aiotaan testata käytännössä Lemminkäinen Talo Oy:n Mikkelän Takomo-kauppakeskuksen työmaalla.