Koulutuspalveluvienti : case: Focus on Finland - Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden alan pilottihanke
Sevostjanov, Aleksei (2011)
Sevostjanov, Aleksei
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274926
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on vientitoiminta koulutuspalveluviennin näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää Suomen strategiset linjaukset koskien ammattikorkeakouluja sekä koulutuspalveluvientiä. Samalla tavoitteena on selvittää Suomen mahdollisuudet ja kilpailuetuudet jatkuvasti kasvavassa koulutuspalveluviennissä. Tarkoituksena on myös tarkastella, toimiiko Lahden ammattikorkeakoulu opetus- ja kulttuuriministeriön laatimien strategisten linjausten mukaisesti.
Teoriaosuudessa käsitellään Suomen koulutusjärjestelmää, palvelutuotantoa ja vientitoimintaa. Siinä tutkitaan myös koulutuspalveluviennin kilpailutilannetta. Suomessa koulutuspalveluvienti on toistaiseksi ollut verrattain vähäistä, mutta voimakkaasti kasvava vientiala sekä opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteet kertovat koulutusviennin olevan selkeä selviytymisstrategia.
Empiirisessä osassa tutkitaan Lahden ammattikorkeakoulun Intiaan myytyä koulutuspalvelua, jonka johdosta Lahteen saapui opiskelemaan ryhmä intialaisia opiskelijoita. Empiirinen osuus koostuu koulutuspalvelun kuvauksesta, kvalitatiivisesta kyselytutkimuksesta sekä sen vastauksien analysoinnista. Kyselytutkimus toteutettiin englanninkielisillä avoimilla haastattelulomakkeilla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että ammattikorkeakoulujen yhtenä tärkeimmistä strategisista linjauksista on kansainvälisyyden parantaminen, mikä tapahtuu lisäämällä oppilaiden, opettajien ja tutkijoiden liikkuvuutta. Koulutuspalveluviennissä kilpailu on tiukkaa, mutta Suomella on hyvät mahdollisuudet parantaa asemiaan koulutuspalveluvientimarkkinoilla muun muassa verrattain tasokkaan koulutusjärjestelmän ja Pisa-tutkimuksissa saavutettujen hyvien tuloksien kautta kasvaneen maineen ansiosta. Tutkimuksen empiirisestä osuudesta saatiin esille myydyn koulutuspalvelun ongelmakohdat, sekä opiskelijoiden mielipiteitä koulutusohjelmasta.
Teoriaosuudessa käsitellään Suomen koulutusjärjestelmää, palvelutuotantoa ja vientitoimintaa. Siinä tutkitaan myös koulutuspalveluviennin kilpailutilannetta. Suomessa koulutuspalveluvienti on toistaiseksi ollut verrattain vähäistä, mutta voimakkaasti kasvava vientiala sekä opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteet kertovat koulutusviennin olevan selkeä selviytymisstrategia.
Empiirisessä osassa tutkitaan Lahden ammattikorkeakoulun Intiaan myytyä koulutuspalvelua, jonka johdosta Lahteen saapui opiskelemaan ryhmä intialaisia opiskelijoita. Empiirinen osuus koostuu koulutuspalvelun kuvauksesta, kvalitatiivisesta kyselytutkimuksesta sekä sen vastauksien analysoinnista. Kyselytutkimus toteutettiin englanninkielisillä avoimilla haastattelulomakkeilla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että ammattikorkeakoulujen yhtenä tärkeimmistä strategisista linjauksista on kansainvälisyyden parantaminen, mikä tapahtuu lisäämällä oppilaiden, opettajien ja tutkijoiden liikkuvuutta. Koulutuspalveluviennissä kilpailu on tiukkaa, mutta Suomella on hyvät mahdollisuudet parantaa asemiaan koulutuspalveluvientimarkkinoilla muun muassa verrattain tasokkaan koulutusjärjestelmän ja Pisa-tutkimuksissa saavutettujen hyvien tuloksien kautta kasvaneen maineen ansiosta. Tutkimuksen empiirisestä osuudesta saatiin esille myydyn koulutuspalvelun ongelmakohdat, sekä opiskelijoiden mielipiteitä koulutusohjelmasta.