Internet-markkinointisuunnitelma. Case: PIEneering Oy
Sippo, Meeri (2011)
Sippo, Meeri
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274955
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimusongelma on: miten kansainvälistä BtoB-kauppaa käyvä pk-yritys voi hyödyntää Internettiä markkinoinnissaan? Työn tarkoitus oli selvittää Internet-markkinoinnin erilaisia keinoja kansainvälistä business to business-kauppaa tekevän pk-yrityksen avuksi ja se toteutettiin PIEneering Oy:n toimeksiantona. Työn tavoitteena oli laatia Internet-markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle.
Toteutin työn tutustumalla Internet-markkinointia käsittelevään kirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin. Markkinointisuunnitelmassa hyödynsin oppimaani teoriaa ja keskustelemalla toimeksiantajan kanssa toiveista koskien heidän markkinointi-aan valitsin sopivat toimenpiteet PIEneering Oy:n tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdytään business to business-markkinoiden erityispiirteisiin ja sen jälkeen kansainvälisen markkinointiympäristön tuomiin haasteisiin etenkin Internet-markkinoinnissa, sekä Internetin muutoksen vaikutuksiin markkinoijan kannalta. Tämän jälkeen käydään läpi erilaisia Internet-markkinoinnin keinoja ja niiden soveltuvuutta business to business-yrityksen kannalta.
Työn empiirinen osa koostuu Internet-markkinointisuunnitelmasta, jossa teoriosassa esiteltyjä keinoja on sovellettu PIEneering Oy:n käyttöön. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään parannusehdotuksia yrityksen Internet-sivuista, niiden käytettävyydestä ja muokkaamisesta hakukoneoptimoinnin avuksi, suunnitelmat hakukonemainontaa ja sähköpostimarkkinointia varten sekä toimenpiteet sosiaalisen median työkaluille Wikipedia, YouTube ja LinkedIn. Suunnitelman aikajänne on huhtikuusta 2011 maaliskuuhun 2012.
Koen koko opinnäytetyöstä olevan hyötyä toimeksiantajayritykselle; teoriaosa valottaa syitä, miksi markkinointia tehdään, ja empiirinen osa taas konkretisoi teorian juuri PIEneering Oy:n käyttöön. Laajemmassa mittakaavassa voi opinnäytetyötäni käyttää ohjenuorana minkä tahansa pk-yrityksen Internet-markkinoinnin aloittamiseksi.
Toteutin työn tutustumalla Internet-markkinointia käsittelevään kirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin. Markkinointisuunnitelmassa hyödynsin oppimaani teoriaa ja keskustelemalla toimeksiantajan kanssa toiveista koskien heidän markkinointi-aan valitsin sopivat toimenpiteet PIEneering Oy:n tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdytään business to business-markkinoiden erityispiirteisiin ja sen jälkeen kansainvälisen markkinointiympäristön tuomiin haasteisiin etenkin Internet-markkinoinnissa, sekä Internetin muutoksen vaikutuksiin markkinoijan kannalta. Tämän jälkeen käydään läpi erilaisia Internet-markkinoinnin keinoja ja niiden soveltuvuutta business to business-yrityksen kannalta.
Työn empiirinen osa koostuu Internet-markkinointisuunnitelmasta, jossa teoriosassa esiteltyjä keinoja on sovellettu PIEneering Oy:n käyttöön. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään parannusehdotuksia yrityksen Internet-sivuista, niiden käytettävyydestä ja muokkaamisesta hakukoneoptimoinnin avuksi, suunnitelmat hakukonemainontaa ja sähköpostimarkkinointia varten sekä toimenpiteet sosiaalisen median työkaluille Wikipedia, YouTube ja LinkedIn. Suunnitelman aikajänne on huhtikuusta 2011 maaliskuuhun 2012.
Koen koko opinnäytetyöstä olevan hyötyä toimeksiantajayritykselle; teoriaosa valottaa syitä, miksi markkinointia tehdään, ja empiirinen osa taas konkretisoi teorian juuri PIEneering Oy:n käyttöön. Laajemmassa mittakaavassa voi opinnäytetyötäni käyttää ohjenuorana minkä tahansa pk-yrityksen Internet-markkinoinnin aloittamiseksi.