Oppiiko organisaatio? : Selvitys osaamisen johtamisesta Lahden nuorisopalveluissa
Rantanen, Virpi (2011)
Rantanen, Virpi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105167995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105167995
Tiivistelmä
Oppimista ja oikeanlaista osaamista korostetaan tehokkuuden ja työhyvinvoinnin edellytyksinä. Yritysten ja myös julkishallinnon menestymisen edellytys on ydinosaamisen tunnistaminen strategian ja prosessien vaatimusten perusteella. Oppiminen ei ole yksilöiden asia, osaamista tulee jakaa ja kehittää yhteisen tekemisen kautta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lahden nuorisopalveluiden osaamisen johtamisen käytäntöjä ja kehittämispaikkoja. Keskeiset tutkimuskysymykset olivat, miten oppivan organisaation osa-alueet toteutuvat Lahden nuorisopalveluissa, miten koulutuksiin osallistuminen vastaa työn osaamisvaatimuksiin ja miten rakentaa nuorisopalveluille osaamisen strategia?
Osaamisen johtamista käsittelevän teoriaosuuden viitekehyksenä oli oppivan organisaation teoria, jonka tunnuspiirteitä vertasin Lahden nuorisopalveluissa käytössä oleviin johtamis- ja kehittämisjärjestelmiin. Henkilöstön kouluttautumista selvitin vuoden 2010 koulutus- ja virkamatka-anomusten avulla.
Selvitykseni osoitti, että oppivan organisaation periaatteet toteutuvat Lahden nuorisopalveluiden toiminnassa hyvin. Henkilöstön kouluttautuminen on aktiivista. Oppimismahdollisuuksia tarjoavat yhteiset kehittämispäivät, sisäinen koulutus, vertaisoppiminen sekä ammatilliset ajankohtaispäivät ja tutkintoon johtava koulutus. Osaamisen johtamiselle löytyi myös haasteita. Organisaation osaamisen kannalta tärkeää ydinosaamista ja osaamisvaatimuksia ei ole määritelty. Osaamisen kartoittamiseen ei ole yhteistä työkalua eikä koulutussuunnittelu ole erityisen järjestelmällistä. Henkilöstön koulutuksiin osallistumista ja hankittua osaamista ei hyödynnetä laajemmin.
Opinnäytetyöni lopussa toin esille niitä asiakokonaisuuksia, joita nuorisopalveluiden tulee ottaa huomioon tulevassa henkilöstöstrategiassaan. Organisaation oppimiselle ja tulokselliselle osaamiseen johtamiselle on kaikki edellytykset olemassa, tarvitaan vain perusteiden määrittelyä ja oikeat työkalut.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lahden nuorisopalveluiden osaamisen johtamisen käytäntöjä ja kehittämispaikkoja. Keskeiset tutkimuskysymykset olivat, miten oppivan organisaation osa-alueet toteutuvat Lahden nuorisopalveluissa, miten koulutuksiin osallistuminen vastaa työn osaamisvaatimuksiin ja miten rakentaa nuorisopalveluille osaamisen strategia?
Osaamisen johtamista käsittelevän teoriaosuuden viitekehyksenä oli oppivan organisaation teoria, jonka tunnuspiirteitä vertasin Lahden nuorisopalveluissa käytössä oleviin johtamis- ja kehittämisjärjestelmiin. Henkilöstön kouluttautumista selvitin vuoden 2010 koulutus- ja virkamatka-anomusten avulla.
Selvitykseni osoitti, että oppivan organisaation periaatteet toteutuvat Lahden nuorisopalveluiden toiminnassa hyvin. Henkilöstön kouluttautuminen on aktiivista. Oppimismahdollisuuksia tarjoavat yhteiset kehittämispäivät, sisäinen koulutus, vertaisoppiminen sekä ammatilliset ajankohtaispäivät ja tutkintoon johtava koulutus. Osaamisen johtamiselle löytyi myös haasteita. Organisaation osaamisen kannalta tärkeää ydinosaamista ja osaamisvaatimuksia ei ole määritelty. Osaamisen kartoittamiseen ei ole yhteistä työkalua eikä koulutussuunnittelu ole erityisen järjestelmällistä. Henkilöstön koulutuksiin osallistumista ja hankittua osaamista ei hyödynnetä laajemmin.
Opinnäytetyöni lopussa toin esille niitä asiakokonaisuuksia, joita nuorisopalveluiden tulee ottaa huomioon tulevassa henkilöstöstrategiassaan. Organisaation oppimiselle ja tulokselliselle osaamiseen johtamiselle on kaikki edellytykset olemassa, tarvitaan vain perusteiden määrittelyä ja oikeat työkalut.