ELÄMYS- JA SEIKKAILUKASVATUS VARHAISKASVATUKSEN TUKENA
Asela, Marjo-Riitta (2011)
Asela, Marjo-Riitta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137798
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli selvittää elämyspedagogiikan ja seikkailukasvatuksen soveltuvuutta ja niiden mahdollisuuksia varhaiskasvatuksen tukena. Tehtävänä oli tutkia, mitä seikkailukasvatuksella tarkoitetaan ja mitkä ovat seikkailukasvatuksen keskeiset tavoitteet. Teoreettinen viitekehys perustuu lähdekirjallisuuteen.
Seikkailukasvatus tarjoaa monia mahdollisuuksia kasvatustyölle. Seikkailukasvatus menetelmänä antaa toimintaa ohjaavalle aikuiselle mahdollisuuden suunnitella ja toteuttaa toimintaa lasten ehdoilla. Monipuoliset menetelmät tukevat kaikkien lasten osallisuutta. Näiden tavoitteena on itseensä ja ryhmään tutustuminen. Seikkailukasvatus sijoittuu usein luontoon.
Seikkailukasvatus on kasvatustapa, jonka tarkoituksena on opettaa ja tukea yksilön kasvua uusien kokemusten kautta. Seikkailukasvatuksella on oma merkityksensä osana varhaiskasvatusta.
Seikkailukasvatus tarjoaa monia mahdollisuuksia kasvatustyölle. Seikkailukasvatus menetelmänä antaa toimintaa ohjaavalle aikuiselle mahdollisuuden suunnitella ja toteuttaa toimintaa lasten ehdoilla. Monipuoliset menetelmät tukevat kaikkien lasten osallisuutta. Näiden tavoitteena on itseensä ja ryhmään tutustuminen. Seikkailukasvatus sijoittuu usein luontoon.
Seikkailukasvatus on kasvatustapa, jonka tarkoituksena on opettaa ja tukea yksilön kasvua uusien kokemusten kautta. Seikkailukasvatuksella on oma merkityksensä osana varhaiskasvatusta.