Tee-se-itse-asenne tyyliblogeissa
Vartama, Saana (2011)
Vartama, Saana
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157950
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee suomalaisten tyyliblogien tee-se-itse- eli DIY-asennetta esimerkkiblogien kautta. Aluksi määritellään, mitä eroa on muodilla ja tyylillä ja mitä DIY-kulttuuri on.
Tyyliblogeissa on erilaisia DIY-sisältöjä; itse tehtyjä vaatteita ja asusteita, tuunattuja vaatteita ja asusteita sekä kierrätettyjä vaatteita ja asusteita. On tyyliblogeja, joissa käsitellään ainoastaan DIY-sisältöä ja jaetaan DIY-ohjeita, ja sellaisia DIY-tyyliblogeja, joissa käsitellään muutakin tyyliä. Tyyliblogien nykyinen DIY-ideologia on konsumeristisempi kuin alkuperäinen DIY-ideologia. DIY-tuotoksiin suhtaudutaan kulutusnautintona niin kuin ostettuihinkin tavaroihin.
Tyyliblogit ovat myös omatekoisia muotilehtiä. Tyyliblogien formaatti muodostuu blogiformaatista ja muotilehtien antamasta mallista. Tyyliblogit käsittelevät samanlaisia aiheita kuin muotilehdet: muotia, meikkausta, ruokaa, sisustusta, kulttuuria ja matkailua. Tyyliblogien teksti sen sijaan on hyvin erityylistä kuin muotilehtien. Se on puhekielistä ja sisältää slangisanoja.
Tyyliblogeille ominaisia kuvatyyppejä, tuotekuvia ja asukuvia, vastaavat muotilehtien tuotekuvat ja muotikuvat. Tuotekuvat ovat samanlaisia, mutta muoti- ja asukuvissa on eroja. Blogikuvien viehätys perustuu sisältöön, ei esteettisyyteen. Naiskuva on muotilehdissä ja tyyliblogeissa erilainen. Muotilehtien naiskuvan ollessa utopiaa tyyliblogien naiskuva on totuudenmukaisempi.
Muotilehtien ja blogien mainontaa on vaikea verrata toisiinsa, mutta molemmissa mainontaa on vaikea erottaa sisällöstä. On myös vaikea arvioida, kumpi on ekologisempaa blogien vai muotilehtien lukeminen. Tyyliblogit ja muoti ovat harrastuksia, mutta niihin suhtaudutaan usein ennakkoluuloisesti. Tyyliblogeja pidetään materialistisina, vaikka moni muukin harrastus on yhtä välinekeskeinen.
Tyyliblogaaminen voi olla tulevaisuudessa yhä useammalle ammatti eikä vain harrastus. Blogaaminen ja sosiaalisissa medioissa työkseen esiintyminen tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita.
Tyyliblogeissa on erilaisia DIY-sisältöjä; itse tehtyjä vaatteita ja asusteita, tuunattuja vaatteita ja asusteita sekä kierrätettyjä vaatteita ja asusteita. On tyyliblogeja, joissa käsitellään ainoastaan DIY-sisältöä ja jaetaan DIY-ohjeita, ja sellaisia DIY-tyyliblogeja, joissa käsitellään muutakin tyyliä. Tyyliblogien nykyinen DIY-ideologia on konsumeristisempi kuin alkuperäinen DIY-ideologia. DIY-tuotoksiin suhtaudutaan kulutusnautintona niin kuin ostettuihinkin tavaroihin.
Tyyliblogit ovat myös omatekoisia muotilehtiä. Tyyliblogien formaatti muodostuu blogiformaatista ja muotilehtien antamasta mallista. Tyyliblogit käsittelevät samanlaisia aiheita kuin muotilehdet: muotia, meikkausta, ruokaa, sisustusta, kulttuuria ja matkailua. Tyyliblogien teksti sen sijaan on hyvin erityylistä kuin muotilehtien. Se on puhekielistä ja sisältää slangisanoja.
Tyyliblogeille ominaisia kuvatyyppejä, tuotekuvia ja asukuvia, vastaavat muotilehtien tuotekuvat ja muotikuvat. Tuotekuvat ovat samanlaisia, mutta muoti- ja asukuvissa on eroja. Blogikuvien viehätys perustuu sisältöön, ei esteettisyyteen. Naiskuva on muotilehdissä ja tyyliblogeissa erilainen. Muotilehtien naiskuvan ollessa utopiaa tyyliblogien naiskuva on totuudenmukaisempi.
Muotilehtien ja blogien mainontaa on vaikea verrata toisiinsa, mutta molemmissa mainontaa on vaikea erottaa sisällöstä. On myös vaikea arvioida, kumpi on ekologisempaa blogien vai muotilehtien lukeminen. Tyyliblogit ja muoti ovat harrastuksia, mutta niihin suhtaudutaan usein ennakkoluuloisesti. Tyyliblogeja pidetään materialistisina, vaikka moni muukin harrastus on yhtä välinekeskeinen.
Tyyliblogaaminen voi olla tulevaisuudessa yhä useammalle ammatti eikä vain harrastus. Blogaaminen ja sosiaalisissa medioissa työkseen esiintyminen tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita.