KUNNOSSAPIDON AMMATTITUTKINNON NÄYTTÖTUTKINTOJEN ARVIOINTI
Rissanen, Olavi (2011)
Rissanen, Olavi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035769
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan kunnossapidon ammattitutkinnon arvioinnissa käyttettävien arviointiasi-akirjojen soveltuvuutta näyttötutkintojen arviointiin. Opinnäytetyö on luonteeltaan kehitystyö, jonka tuloksena syntyy arvioinnissa ja arvioijien koulutuksessa käytettävää materiaalia.
Kehitystyössä käytettiin apuna haastattelututkimusta. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää arvi-ointipöytäkirjojen ja muiden arvioinnissa käytettävien asiakirjojen käytettävyyttä ja toimivuutta arvioinnin apuna.
Tutkimukseen haastattelin Metsäliiton ja UPM:n vaneritehtaiden työnantajien ja työntekijöiden edustajia sekä näyttötutkinnon suorittajia. Tutkimuksesta tein yhteenvedon, johon on kerätty kes-keisiä tutkimustuloksia.
Tutkimus toi esille useita parannusehdotuksia arviointiasiakirjojen jatkokehittelyyn ja myös arviointiin liittyviä ongelmakohtia. Ongelmakohdista esille tuli esimiesten sitoutuminen näyttötutkintoprosessiin, arvioijakoulutuksen vähäisyys sekä työpaikkaohjaajan roolin ymmärtäminen. Oppilaitoksen tulee jatkossa panostaa enemmän tiedotukseen ja koulutukseen näiden ongelmien parantamiseksi.
Kehitystyössä käytettiin apuna haastattelututkimusta. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää arvi-ointipöytäkirjojen ja muiden arvioinnissa käytettävien asiakirjojen käytettävyyttä ja toimivuutta arvioinnin apuna.
Tutkimukseen haastattelin Metsäliiton ja UPM:n vaneritehtaiden työnantajien ja työntekijöiden edustajia sekä näyttötutkinnon suorittajia. Tutkimuksesta tein yhteenvedon, johon on kerätty kes-keisiä tutkimustuloksia.
Tutkimus toi esille useita parannusehdotuksia arviointiasiakirjojen jatkokehittelyyn ja myös arviointiin liittyviä ongelmakohtia. Ongelmakohdista esille tuli esimiesten sitoutuminen näyttötutkintoprosessiin, arvioijakoulutuksen vähäisyys sekä työpaikkaohjaajan roolin ymmärtäminen. Oppilaitoksen tulee jatkossa panostaa enemmän tiedotukseen ja koulutukseen näiden ongelmien parantamiseksi.