Tavaramerkit ja brändit moottoripyöräalalla : visuaalisen ilmeen suunnittelu Suomen MP-Palvelulle
Ranta, Tuuli (2009)
Ranta, Tuuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132711
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia moottoripyöräalan tavaramerkkien muotokieltä ja tarkastella alan otollisuutta brändiytymiselle. Saatuja tutkimustuloksia hyödyntäen oli tarkoitus kartoittaa alan visuaalisuudesta kokonaisvaltainen kuva ja selvittää, minkälainen on toimiva visuaalinen ilme pienelle moottoripyöräkorjaamolle.
Tutkimukset suoritettiin analysoimalla ja vertailemalla erilaisia tavaramerkkejä eri tavoin sekä perehtymällä brändin luomisen keinoihin. Esimerkkinä tarkasteltiin Harley-Davidson -moottoripyörämerkin ympärille syntynyttä brändiä ja sen vaikutusta yrityksen markkinointiin ja menestykseen.
Tuloksena voitiin todeta, että alan yritykset käyttävät visuaalisessa ulkoasussaan mielikuvallisesti melko yhtenäistä linjaa. Brändejä syntyy kohtuullisen helposti, ne ovat voimakkaasti esillä ja niiden vaikutus kuluttajiin on voimakas. Moottoripyöräala on erilaisten yritysten aktiivinen kilpailukenttä, jossa visuaalisella ulkoasulla on suuri
merkitys.
Tutkimustulosten ohjaamana produktio-osassa suunniteltiin oma visuaalinen ilme moottoripyöräkorjaamo Suomen MP-Palvelulle. Yritys on ollut toiminnassa jo kaksikymmentä vuotta, mutta sille ei ole koko sen historian aikana tuotettu omaa graafista ulkoasua. Toimeksiannon tekstiosuudessa käsitellään itse käytännön työhön liittyneitä teknisiä asioita ja kerrotaan tehdyistä visuaalisista ratkaisuista.
Uusi visuaalinen ilme varmasti vahvistaa yrityksen uskottavuutta asiakkaiden silmissä ja pitää näin yrityksen mukana alan kovenevassa kilpailussa.
Tutkimukset suoritettiin analysoimalla ja vertailemalla erilaisia tavaramerkkejä eri tavoin sekä perehtymällä brändin luomisen keinoihin. Esimerkkinä tarkasteltiin Harley-Davidson -moottoripyörämerkin ympärille syntynyttä brändiä ja sen vaikutusta yrityksen markkinointiin ja menestykseen.
Tuloksena voitiin todeta, että alan yritykset käyttävät visuaalisessa ulkoasussaan mielikuvallisesti melko yhtenäistä linjaa. Brändejä syntyy kohtuullisen helposti, ne ovat voimakkaasti esillä ja niiden vaikutus kuluttajiin on voimakas. Moottoripyöräala on erilaisten yritysten aktiivinen kilpailukenttä, jossa visuaalisella ulkoasulla on suuri
merkitys.
Tutkimustulosten ohjaamana produktio-osassa suunniteltiin oma visuaalinen ilme moottoripyöräkorjaamo Suomen MP-Palvelulle. Yritys on ollut toiminnassa jo kaksikymmentä vuotta, mutta sille ei ole koko sen historian aikana tuotettu omaa graafista ulkoasua. Toimeksiannon tekstiosuudessa käsitellään itse käytännön työhön liittyneitä teknisiä asioita ja kerrotaan tehdyistä visuaalisista ratkaisuista.
Uusi visuaalinen ilme varmasti vahvistaa yrityksen uskottavuutta asiakkaiden silmissä ja pitää näin yrityksen mukana alan kovenevassa kilpailussa.