Myynnin lisääminen Norjan markkinoille, Case: Oy Mitaten Finland Ab
Tanskanen, Siiri (2011)
Tanskanen, Siiri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056385
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinatutkimus suomalaiselle mittauslaitteiden tavarantoimittajayritykselle, Oy Mitaten Finland Ab:lle. Aiheena oli selvittää, onko Mitatenilla mahdollisuuksia lisätä myyntiään Norjan markkinoille. Toimeksianta-jayritykseni halusi minun ottavan myös selvää siitä, onko yrityksille Norjassa merkitystä sillä, että Mitaten on suomalainen ja asioi vain englannin ja ruotsin kielellä. Markkinatutkimus laadittiin yhteistyössä Mitatenin markkinointipäällikkö Leif Wikrenin kanssa, josta oli paljon apua työn etenemisessä. Sain paljon apua myös muilta tahoilta.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisiä menetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2011. Sähköinen kysely lähetettiin e-lomakkeena kaiken kaikkiaan 60 yritykselle Norjassa. Vastauksia saatiin 11 yritykseltä. Kvalitatiivinen tutkimusosio toteutettiin puhelinhaastattelulla, jossa otettiin yhteyttä Mitatenin jo olemassa oleviin asiakkaisiin Norjan markkinoilla.
Tutkimustuloksista selvisi muun muassa, että potentiaalisia asiakkaita Mitatenille löytyy Norjan markkinoilta, ja he olisivat valmiita ostamaan Mitatenilta, jos sillä olisi tarjota heille oikeanlaiseen tarkoitukseen oleva tuote. Yrityksissä toivottiin kovasti kalibrointi- ja huoltomahdollisuutta, mikä Mitatenilta löytyykin. Tuloksista selvisi myös, ettei Mitaten ole kovin tunnettu Norjan markkinoilla, ja ”vanhatkin” asiakkaat joutuivat pakon edessä valitsemaan Mitatenin tavarantoimittajakseen. Asiointikielellä ja yrityksen kotimaalla ei ollut juurikaan merkitystä yrityksille.
Vaikka tutkimusten vastausprosentti oli melko heikko, saa toimeksiantajayritykseni tästä varmasti paljon apua, ja tulokset antavat suuntaa asiakkaiden ajattelusta. Uskon, että tekemäni tutkimus antaa eväitä Mitatenille, jos he päättävät lähteä lisäämään myyntiä Norjaan. Tähän kuitenkin tulee panostaa aikaa ja jonkin verran rahaakin, joten yrityksessä tulee olla vahvasti sitouduttu hankkeen etenemiseen ja onnistumiseen.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisiä menetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2011. Sähköinen kysely lähetettiin e-lomakkeena kaiken kaikkiaan 60 yritykselle Norjassa. Vastauksia saatiin 11 yritykseltä. Kvalitatiivinen tutkimusosio toteutettiin puhelinhaastattelulla, jossa otettiin yhteyttä Mitatenin jo olemassa oleviin asiakkaisiin Norjan markkinoilla.
Tutkimustuloksista selvisi muun muassa, että potentiaalisia asiakkaita Mitatenille löytyy Norjan markkinoilta, ja he olisivat valmiita ostamaan Mitatenilta, jos sillä olisi tarjota heille oikeanlaiseen tarkoitukseen oleva tuote. Yrityksissä toivottiin kovasti kalibrointi- ja huoltomahdollisuutta, mikä Mitatenilta löytyykin. Tuloksista selvisi myös, ettei Mitaten ole kovin tunnettu Norjan markkinoilla, ja ”vanhatkin” asiakkaat joutuivat pakon edessä valitsemaan Mitatenin tavarantoimittajakseen. Asiointikielellä ja yrityksen kotimaalla ei ollut juurikaan merkitystä yrityksille.
Vaikka tutkimusten vastausprosentti oli melko heikko, saa toimeksiantajayritykseni tästä varmasti paljon apua, ja tulokset antavat suuntaa asiakkaiden ajattelusta. Uskon, että tekemäni tutkimus antaa eväitä Mitatenille, jos he päättävät lähteä lisäämään myyntiä Norjaan. Tähän kuitenkin tulee panostaa aikaa ja jonkin verran rahaakin, joten yrityksessä tulee olla vahvasti sitouduttu hankkeen etenemiseen ja onnistumiseen.