Juhlapalveluyrityksen perustamissuunnitelma
Hämäläinen, Aino (2011)
Hämäläinen, Aino
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168121
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin suunnitellun juhlapalveluyrityksen liikeidean toimivuutta ja toimenpiteitä, joita pienyrityksen perustaminen vaatii. Tavoitteena oli saada mahdollisimman luotettava kuva siitä, onko kyseisen yrityksen perustaminen kannattavaa. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joten sen tarkoituksena ei ole tarjota uutta tutkimustietoa muiden hyödynnettäväksi, vaan soveltaa jo olemassa olevaa tietoa oman yritysidean testaamiseksi ja hiomiseksi. Jokaisessa osiossa yritysideaa arvioidaan ja kehitetään aihetta koskevan teoriaosuuden pohjalta.
Työssä esitellään ensin juhlapalveluyrityksen liikeidea liiketoimintasuunnitelman muodossa: tuotetarjooma, kohderyhmät, toimintatavat ja tavoiteimago. Tämän jälkeen kartoitetaan yrityksen mikro- ja makroympäristöä kysyntä-, kilpailu-, yhteisötekijä- ja SWOT-analyysin avulla. Markkinointiosuudessa tutustutaan palvelujen markkinointiin sekä kilpailuedun hankkimiseen positioinnin ja differoinnin avulla. Lisäksi asetetaan juhlapalvelun markkinoinnille tavoitteet ja budjetti ja pohditaan, miten markkinoinnilliset tavoitteet saavutetaan markkinointiviestinnän ja myynninedistämisen keinoin. Suunnitellun yrityksen taloutta tarkastellaan kannattavuuden, budjetoinnin, hinnoittelun ja mahdollisten riskien valossa. Lopuksi valitaan yritysmuoto ja suoritetaan muut käytännön perustamistoimet sekä luodaan kokonaiskatsaus lanseerausvuoteen operatiivisen suunnitelman avulla.
Läpi työn pyritään löytämään suunnitellulle yritykselle kilpailuetu ja luomaan mahdollisimman kattava suunnitelma, jonka pohjalta yritys voidaan tarvittaessa perustaa. Lopuksi arvioidaan liikeidean potentiaalinen kannattavuus ja toimivuus sekä mahdolliset kehitystarpeet.
Työssä esitellään ensin juhlapalveluyrityksen liikeidea liiketoimintasuunnitelman muodossa: tuotetarjooma, kohderyhmät, toimintatavat ja tavoiteimago. Tämän jälkeen kartoitetaan yrityksen mikro- ja makroympäristöä kysyntä-, kilpailu-, yhteisötekijä- ja SWOT-analyysin avulla. Markkinointiosuudessa tutustutaan palvelujen markkinointiin sekä kilpailuedun hankkimiseen positioinnin ja differoinnin avulla. Lisäksi asetetaan juhlapalvelun markkinoinnille tavoitteet ja budjetti ja pohditaan, miten markkinoinnilliset tavoitteet saavutetaan markkinointiviestinnän ja myynninedistämisen keinoin. Suunnitellun yrityksen taloutta tarkastellaan kannattavuuden, budjetoinnin, hinnoittelun ja mahdollisten riskien valossa. Lopuksi valitaan yritysmuoto ja suoritetaan muut käytännön perustamistoimet sekä luodaan kokonaiskatsaus lanseerausvuoteen operatiivisen suunnitelman avulla.
Läpi työn pyritään löytämään suunnitellulle yritykselle kilpailuetu ja luomaan mahdollisimman kattava suunnitelma, jonka pohjalta yritys voidaan tarvittaessa perustaa. Lopuksi arvioidaan liikeidean potentiaalinen kannattavuus ja toimivuus sekä mahdolliset kehitystarpeet.