Tutkimusmatkalla : ympäristökasvatuksen menetelmäopas
Tenhovuori, Airiina (2011)
Tenhovuori, Airiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137855
Tiivistelmä
Ympäristökasvatus on kasvatustapa, jonka avulla pyritään tuomaan tietoisuuteen luonnon monimuotoi-suutta ja opetetaan kestävään elämäntapaan. Ympäristökasvatusta voidaan toteuttaa monin eri tavoin, yksi toteuttamismuoto on toiminnalliset menetelmät. Ympäristökasvatukseen kuuluu olennaisena osana tietojen oppiminen ympäristöstä, tietojen ja taitojen oppiminen ympäristössä ja toimiminen ympäristön hyväksi. Lasten ja nuorten kanssa tärkeää on kokemusten kautta oppiminen ja tietoiseksi tuleminen. Ympäristökasvatusta voidaan toteuttaa erilaisissa ympäristöissä, toimintaympäristönä voi olla kotipiha, asuinalue, lähimetsä tai muu ympäristö.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas ympäristökasvatuksen toiminnallisista menetelmistä lasten ja nuorten kanssa toimiville henkilöille. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja se sisältää teoriaosuuden ja menetelmäoppaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa työkalu, jota nuoriso-ohjaajat voivat käyttää työssään. Tavoitteena oli myös tuoda ympäristökasvatus osaksi kunnallista nuorisotyötä. Opas sisältää lyhyen teoriaosuuden, joka kertoo ympäristökasvatuksesta sekä harjoitteita ja toimintamalleja. Toimintamallit on koottu siten, että niistä voi valita tilanteeseen sopivan harjoitteen tai luoda yhtenäisen kokonaisuuden. Oppaan harjoitteita testasin erilaisilla testiryhmillä, jotka koostuivat nuorisotiloilla käyvistä nuorista. Harjoitteet oppaaseen olen valinnut kirjallisuutta apuna käyttäen ja testien perusteella.
Opinnäytetyön tilasi Limingan kunnan nuorisotoimi, jossa ei ole aiemmin ympäristökasvatusta toteutettu. Ympäristökasvatusta pidetään kuitenkin tärkeänä ja sitä pyritään oppaan avulla tuomaan käytäntöön. Liminka on kasvava kunta Oulun kupeessa. Erityisesti halutaan panostaa lasten ja nuorten viihtyvyyteen ja hyvinvointiin. Ympäristökasvatus on myös hyvä toimintatapa tuoda luonto tutuksi sekä mahdollistaa vaikuttamisen asuinalueiden ja ympäristön viihtyvyyteen.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä kuvaan oppaan tekemisen prosessia. Arvioin työn kulkua ja valitsemiani toimintamalleja. Jatkotutkimuksena voisi arvioida oppaan toimivuutta ja sen käyttöä kunnan nuorisotyössä. Tutkimus voisi tutkia menetelmien toimivuutta ja toteutusta kunnassa. Tutkimuksen voisi toteuttaa haastattelemalla työntekijöitä tai kyselytutkimuksella. Tutkimuksen perusteella, oppaan harjoitteita voisi jatkojalostaa ja kehittää tarpeiden mukaiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas ympäristökasvatuksen toiminnallisista menetelmistä lasten ja nuorten kanssa toimiville henkilöille. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja se sisältää teoriaosuuden ja menetelmäoppaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa työkalu, jota nuoriso-ohjaajat voivat käyttää työssään. Tavoitteena oli myös tuoda ympäristökasvatus osaksi kunnallista nuorisotyötä. Opas sisältää lyhyen teoriaosuuden, joka kertoo ympäristökasvatuksesta sekä harjoitteita ja toimintamalleja. Toimintamallit on koottu siten, että niistä voi valita tilanteeseen sopivan harjoitteen tai luoda yhtenäisen kokonaisuuden. Oppaan harjoitteita testasin erilaisilla testiryhmillä, jotka koostuivat nuorisotiloilla käyvistä nuorista. Harjoitteet oppaaseen olen valinnut kirjallisuutta apuna käyttäen ja testien perusteella.
Opinnäytetyön tilasi Limingan kunnan nuorisotoimi, jossa ei ole aiemmin ympäristökasvatusta toteutettu. Ympäristökasvatusta pidetään kuitenkin tärkeänä ja sitä pyritään oppaan avulla tuomaan käytäntöön. Liminka on kasvava kunta Oulun kupeessa. Erityisesti halutaan panostaa lasten ja nuorten viihtyvyyteen ja hyvinvointiin. Ympäristökasvatus on myös hyvä toimintatapa tuoda luonto tutuksi sekä mahdollistaa vaikuttamisen asuinalueiden ja ympäristön viihtyvyyteen.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä kuvaan oppaan tekemisen prosessia. Arvioin työn kulkua ja valitsemiani toimintamalleja. Jatkotutkimuksena voisi arvioida oppaan toimivuutta ja sen käyttöä kunnan nuorisotyössä. Tutkimus voisi tutkia menetelmien toimivuutta ja toteutusta kunnassa. Tutkimuksen voisi toteuttaa haastattelemalla työntekijöitä tai kyselytutkimuksella. Tutkimuksen perusteella, oppaan harjoitteita voisi jatkojalostaa ja kehittää tarpeiden mukaiseksi.