Koululaisten metsätietämys Vieremän ja Kiuruveden kyläkouluissa
Hokkanen, Hannu (2011)
Hokkanen, Hannu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178233
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on selvitetty kahden yläsavolaisen kyläkoulun oppilaiden metsätietämystä sekä asenteita metsänhoitoon ja metsäluonnonsuojeluun. Työn aluksi on perehdytty perusopetuksen taustalla oleviin lakeihin ja asetuksiin sekä kuntien opetussuunnitelmiin.
Kyselytutkimukset tehtiin Vieremän eteläisen koulun ja Kiuruveden Heinäkylän koulun 4-6 luok-kalaisille. Molemmat koulut ovat harvoja säilyneitä "perinteisiä" kyläkouluja, joissa molemmissa on oppilaita hieman yli neljäkymmentä. Opetusta annetaan esikoulusta kuudenteen luokkaan 2-3 opettajan toimesta. Myös opettajilta kysyttin opetustapoja ja opetuksessa käytettäviä tietolähteitä. Saatuja tuloksia on verrattu Suomen metsäyhdistyksen teettämiin metsä- ja opettajabarometreihin vuodelta 2007. Barometrien tulokset ovat valtakunnallisia.
Kyläkoulujen oppilailla on metsä lähellä koulua ja 93 % oppilaiden vanhemmista omistaa metsää ja 76 %:lla vastanneiden kyläkoulujen oppilaista on lähisukulainen tai tuttava töissä metsäalalla. Vanhempien merkitys metsätiedon jakajana kyläkoulujen oppilaille on erittäin merkittävä. Metsä-barometrin tulokset korostavat koulun merkitystä metsätiedon kertojana ja että vanhempien merkitys metsätiedon jakajana vähenee koko ajan.
Kyselytutkimukset tehtiin Vieremän eteläisen koulun ja Kiuruveden Heinäkylän koulun 4-6 luok-kalaisille. Molemmat koulut ovat harvoja säilyneitä "perinteisiä" kyläkouluja, joissa molemmissa on oppilaita hieman yli neljäkymmentä. Opetusta annetaan esikoulusta kuudenteen luokkaan 2-3 opettajan toimesta. Myös opettajilta kysyttin opetustapoja ja opetuksessa käytettäviä tietolähteitä. Saatuja tuloksia on verrattu Suomen metsäyhdistyksen teettämiin metsä- ja opettajabarometreihin vuodelta 2007. Barometrien tulokset ovat valtakunnallisia.
Kyläkoulujen oppilailla on metsä lähellä koulua ja 93 % oppilaiden vanhemmista omistaa metsää ja 76 %:lla vastanneiden kyläkoulujen oppilaista on lähisukulainen tai tuttava töissä metsäalalla. Vanhempien merkitys metsätiedon jakajana kyläkoulujen oppilaille on erittäin merkittävä. Metsä-barometrin tulokset korostavat koulun merkitystä metsätiedon kertojana ja että vanhempien merkitys metsätiedon jakajana vähenee koko ajan.