Hur arbeta på daghem med barn som har syndromet Catch 22
Bäckroos, Susanna; Nieminen, Lotta (2011)
Bäckroos, Susanna
Nieminen, Lotta
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127678
Tiivistelmä
Syftet med vårt arbete var att beskriva arbetssätt som barnträdgårdslärare och andra barnskötare på daghem kan använda sig av gällande barn som har syndromet Catch 22. Vi ville visa hur de kan få barnet delaktig i gruppen så att de i fortsättningen har det lättare att arbeta med dessa barn. För att besvara dessa frågor ställdes följande frågor: Vilka arbetsmetoder/-sätt kan barnträdgårdslärare och barnskötare använda sig av? Hur kan barnträdgårdslärare och barnskötare få barnet delaktigt i gruppen?
Catch 22 är ett sällsynt syndrom. Vi har gjort en litteraturstudie där vi sökt ta reda på hur man på ett daghem kan arbeta med syndromet Catch 22 och vilka svårigheter som ett barn med syndromet Catch 22 kan ha. Vi fokuserade på de centrala svårigheter som daghemspersonal kan stöta på inom dagvården. Dessa är tal- och språkstörningar, inlärnings- och koncentrationssvårigheter, störningar i beteendet samt social kompetens. Litteraturstudien baserar sig på böcker och artiklar inom ovan nämnda ämne. Materialet samlades in genom att vi sökt på bibliotek och internet. Först letades vi efter material om själva syndromet Catch 22, sedan om de svårigheter som ett barn med syndromet Catch 22 kan ha. Till slut ville vi lyfta fram olika arbetsmetoder som finns gällande dessa svårigheter. Vårt resultat visar att vissa arbetsmetoder används med flera av svårigheterna som ett barn med Catch 22 kan ha. Andra arbetsmetoder används bara vid ett eller två av svårigheterna. Det finns även en koppling mellan arbetsmetoder och delaktighet. The goal of our thesis was to describe working methods that a daycare teacher and child care expert can use with a child with the Catch 22 syndrome and how they can naturally participate the child with the rest of the group so that it in the future can be easier to work with these children. To recieve these answers we proposed the following questions: Which methods can a daycare teacher and child care expert use? How can they make it easier for the child to participate with the rest of the daycare group?
Catch 22 is a rare syndrome. We have done a thesis in which we want to find out how you, in daycare, can work with children who have Catch 22 syndrome and the difficulties which a child with the syndrome can have. We focused on the central difficulties a daycare staff can encounter. The difficulties are speech- and language difficulties, learning difficulties, behavioural difficulties, social competence and concentration difficulties. Our literature thesis is based on books and articles of the previously named subject. The material was collected from the library and the internet. We firstly collected material of the syndrome Catch 22 and thereafter of the difficulties that a child with Catch 22 can have and then we wanted to link working methods and the difficulties. Our result proves that some of the working methods is used with several of of the difficulties that a child with Catch 22 syndrome can have and other working methods are used with one or two of the difficulties. There is also a connection between working methods and participation.
Catch 22 är ett sällsynt syndrom. Vi har gjort en litteraturstudie där vi sökt ta reda på hur man på ett daghem kan arbeta med syndromet Catch 22 och vilka svårigheter som ett barn med syndromet Catch 22 kan ha. Vi fokuserade på de centrala svårigheter som daghemspersonal kan stöta på inom dagvården. Dessa är tal- och språkstörningar, inlärnings- och koncentrationssvårigheter, störningar i beteendet samt social kompetens. Litteraturstudien baserar sig på böcker och artiklar inom ovan nämnda ämne. Materialet samlades in genom att vi sökt på bibliotek och internet. Först letades vi efter material om själva syndromet Catch 22, sedan om de svårigheter som ett barn med syndromet Catch 22 kan ha. Till slut ville vi lyfta fram olika arbetsmetoder som finns gällande dessa svårigheter. Vårt resultat visar att vissa arbetsmetoder används med flera av svårigheterna som ett barn med Catch 22 kan ha. Andra arbetsmetoder används bara vid ett eller två av svårigheterna. Det finns även en koppling mellan arbetsmetoder och delaktighet.
Catch 22 is a rare syndrome. We have done a thesis in which we want to find out how you, in daycare, can work with children who have Catch 22 syndrome and the difficulties which a child with the syndrome can have. We focused on the central difficulties a daycare staff can encounter. The difficulties are speech- and language difficulties, learning difficulties, behavioural difficulties, social competence and concentration difficulties. Our literature thesis is based on books and articles of the previously named subject. The material was collected from the library and the internet. We firstly collected material of the syndrome Catch 22 and thereafter of the difficulties that a child with Catch 22 can have and then we wanted to link working methods and the difficulties. Our result proves that some of the working methods is used with several of of the difficulties that a child with Catch 22 syndrome can have and other working methods are used with one or two of the difficulties. There is also a connection between working methods and participation.