Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ohjattujen harjoitteluiden perehdytyksestä sairaaloissa
Nampajärvi, Saana (2011)
Nampajärvi, Saana
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188448
Tiivistelmä
KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaali- ja terveysala
Hoitotyön koulutusohjelma
SAANA NAMPAJÄRVI:
SAIRAANHOITAJAOPISKELIJOIDEN KOKEMUKSIA OHJATTUJEN HARJOITTELUIDEN PEREHDYTYKSESTÄ
Opinnäytetyö, 67 sivua ja 5 liitettä
Ohjaajat: Anne Luoma ja Anja Mikkola
2.5.2011
Asiasanat: hoitotyö, perehdytys, ohjattu harjoittelu.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla, minkälaisia kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on ohjattujen harjoittelujaksojen perehdytyksestä sairaaloissa. Kerron, millaista perehdyttäminen on ollut, mihin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoita on perehdytetty ja kuka on toiminut perehdyttäjänä. Haluan lisäksi tuoda ilmi Kemi-Tornion ammattikorkeakoululle sen, saavatko sairaanhoitajaopiskelijat perehdytyksen harjoitteluissaan. Opinnäytetyön tavoitteena on se, että Kemi-Tornion ammattikorkeakoululla on mahdollisuus vaikuttaa sairaaloiden perehdytyskäytäntöihin ja aktiivisesti kannustaa eri osastoja ja poliklinikoita perehdyttämään sairaanhoitajaopiskelijoita.
Tutkimusongelma muodostuu pääongelmasta, joka tarkentuu perehdytyksen teemoista muodostuvien apukysymysten avulla. Tutkimusongelma on, minkälaisia kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on harjoittelujen perehdytyksestä sairaaloissa.
Aineisto muodostuu Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden kirjoitelmista. Keräsin aineiston 18.11.-19.12.2010 välisenä aikana ja sain yhteensä 19 sairaanhoitajaopiskelijan kirjoitelmaa. Aineiston analyysimenetelmä on laadulliseen tutkimussuuntaukseen kuuluva teoriasidonnainen sisällönanalyysi.
Tutkielman tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat saivat hyvin erilaisia perehdytyksiä ohjatuissa harjoitteluissaan. Osa sai hyvin kattavan, osa taas suppean perehdytyksen tai ei saanut perehdytystä ollenkaan. Sairaanhoitajaopiskelijat kertoivat myös positiivisista ja negatiivisista kokemuksista ohjattujen harjoitteluiden perehdytyksestä. Positiivisina kokemuksina sairaanhoitajaopiskelijat pitivät esimerkiksi sitä, että heidät vastaanotettiin harjoitteluissa ja perehdytykset olivat kattavia. Negatiivista sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä oli usein se, etteivät he saaneet perehdytystä tai se oli puutteellista. Sairaanhoitajaopiskelijat kirjoittivat myös perehdytyksen kohteista, joita olivat muun muassa harjoittelupaikan tilat ja välineet, hoitajien tehtävät, päiväjärjestys sekä potilasryhmät. Perehdytyksissä oli myös käytetty perehdytyskansioita. Sairaanhoitajaopiskelijat kirjoittavat myös perehdyttäjästä, joka yleensä oli osastonhoitaja, opiskelijavastaava tai sairaalan opiskelijakoordinaattori tai oma ohjaaja.
Sosiaali- ja terveysala
Hoitotyön koulutusohjelma
SAANA NAMPAJÄRVI:
SAIRAANHOITAJAOPISKELIJOIDEN KOKEMUKSIA OHJATTUJEN HARJOITTELUIDEN PEREHDYTYKSESTÄ
Opinnäytetyö, 67 sivua ja 5 liitettä
Ohjaajat: Anne Luoma ja Anja Mikkola
2.5.2011
Asiasanat: hoitotyö, perehdytys, ohjattu harjoittelu.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla, minkälaisia kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on ohjattujen harjoittelujaksojen perehdytyksestä sairaaloissa. Kerron, millaista perehdyttäminen on ollut, mihin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoita on perehdytetty ja kuka on toiminut perehdyttäjänä. Haluan lisäksi tuoda ilmi Kemi-Tornion ammattikorkeakoululle sen, saavatko sairaanhoitajaopiskelijat perehdytyksen harjoitteluissaan. Opinnäytetyön tavoitteena on se, että Kemi-Tornion ammattikorkeakoululla on mahdollisuus vaikuttaa sairaaloiden perehdytyskäytäntöihin ja aktiivisesti kannustaa eri osastoja ja poliklinikoita perehdyttämään sairaanhoitajaopiskelijoita.
Tutkimusongelma muodostuu pääongelmasta, joka tarkentuu perehdytyksen teemoista muodostuvien apukysymysten avulla. Tutkimusongelma on, minkälaisia kokemuksia sairaanhoitajaopiskelijoilla on harjoittelujen perehdytyksestä sairaaloissa.
Aineisto muodostuu Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden kirjoitelmista. Keräsin aineiston 18.11.-19.12.2010 välisenä aikana ja sain yhteensä 19 sairaanhoitajaopiskelijan kirjoitelmaa. Aineiston analyysimenetelmä on laadulliseen tutkimussuuntaukseen kuuluva teoriasidonnainen sisällönanalyysi.
Tutkielman tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat saivat hyvin erilaisia perehdytyksiä ohjatuissa harjoitteluissaan. Osa sai hyvin kattavan, osa taas suppean perehdytyksen tai ei saanut perehdytystä ollenkaan. Sairaanhoitajaopiskelijat kertoivat myös positiivisista ja negatiivisista kokemuksista ohjattujen harjoitteluiden perehdytyksestä. Positiivisina kokemuksina sairaanhoitajaopiskelijat pitivät esimerkiksi sitä, että heidät vastaanotettiin harjoitteluissa ja perehdytykset olivat kattavia. Negatiivista sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä oli usein se, etteivät he saaneet perehdytystä tai se oli puutteellista. Sairaanhoitajaopiskelijat kirjoittivat myös perehdytyksen kohteista, joita olivat muun muassa harjoittelupaikan tilat ja välineet, hoitajien tehtävät, päiväjärjestys sekä potilasryhmät. Perehdytyksissä oli myös käytetty perehdytyskansioita. Sairaanhoitajaopiskelijat kirjoittavat myös perehdyttäjästä, joka yleensä oli osastonhoitaja, opiskelijavastaava tai sairaalan opiskelijakoordinaattori tai oma ohjaaja.