Seniorit tulevat : hyvinvointipalveluiden kehittäminen Kylpylähotelli Kunnonpaikassa
Heikkinen, Marja (2011)
Heikkinen, Marja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178319
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee senioreille suunnattujen hyvinvointipalvelujen kehittämistä Kunnonpaikassa. Kunnonpaikka on Huoltoliitto ry:n omistama kuntoutumis- ja hyvinvointikeskus Vuorelassa, Siilinjärvellä.
Hyvinvointipalvelut käsitetään tässä työssä palveluiksi, joita käytetään arjen virkistämiseksi ja omasta hyvinvoinnista huolehtimisen vuoksi. Senioreille on maailmalla kohdennettu jo runsaasti tämän tyyppi-siä palveluja. Opinnäytetyössäni on tavoitteena löytää ideoita kyseisten palvelujen kehittämiseen juuri Kylpylähotelli Kunnonpaikassa.
Seniori –käsitteellä tarkoitetaan niin kutsuttuun kolmanteen ikään kuuluvia aktiivisia ikääntyviä tai ikääntyneitä henkilöitä. Ihmiset elävät nykyisin pidempään ja terveempinä kuin koskaan aikaisemmin ja näin ollen senioreiden suhteellinen osuus väestöstä tulee kasvamaan runsaasti. Pitkän työuran tehneillä eläkeläisillä on myös rahaa käytössään enemmän kuin aiemmilla sukupolvilla ja he ovat tottuneet käyttämään rahaa myös muihin kuin arjen välttämättömiin kuluihin.
Opinnäytetyötäni varten tein kyselytutkimuksen, johon osallistui 54 seniori-ikäistä henkilöä. Aineistoani syventääkseni sain vielä neljältä seniori-ikäiseltä Kunnonpaikan asiakkaalta sähköpostitse lisätietoa palvelujen kehittämistä varten. Tutkimukseni mukaan seniorit ovat kiinnostuneita juuri heille suunnatuista palveluista ja niiltä toivotaan terveysvaikutuksia, virkistymistä sekä mahdollisuutta sosiaalisten suhtei-den ylläpitoon. Liikuntapalveluista seniorit nauttivat eniten kylpyläpalveluista ja vesiliikunnasta. Hemmottelevista hoidoista suosituimpia ovat hieronnat, kasvo- ja jalkahoidot.
Toimenpide-ehdotuksia olen koonnut sekä tutkimustulosten että kirjallisuuden kautta saamieni ideoiden pohjalta. On tärkeää luoda senioreille sekä kokonaan uusia tuotteita ja palvelukokonaisuuksia, mutta myös kehittää jo olemassa olevia palveluita vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Seniorit itse tietävät parhaiten millaisia palveluita he tulevaisuudessa haluavat käyttää ja siksi heitä onkin tärkeää kuunnella aktiivisesti uusia palveluita mietittäessä.
Hyvinvointipalvelut käsitetään tässä työssä palveluiksi, joita käytetään arjen virkistämiseksi ja omasta hyvinvoinnista huolehtimisen vuoksi. Senioreille on maailmalla kohdennettu jo runsaasti tämän tyyppi-siä palveluja. Opinnäytetyössäni on tavoitteena löytää ideoita kyseisten palvelujen kehittämiseen juuri Kylpylähotelli Kunnonpaikassa.
Seniori –käsitteellä tarkoitetaan niin kutsuttuun kolmanteen ikään kuuluvia aktiivisia ikääntyviä tai ikääntyneitä henkilöitä. Ihmiset elävät nykyisin pidempään ja terveempinä kuin koskaan aikaisemmin ja näin ollen senioreiden suhteellinen osuus väestöstä tulee kasvamaan runsaasti. Pitkän työuran tehneillä eläkeläisillä on myös rahaa käytössään enemmän kuin aiemmilla sukupolvilla ja he ovat tottuneet käyttämään rahaa myös muihin kuin arjen välttämättömiin kuluihin.
Opinnäytetyötäni varten tein kyselytutkimuksen, johon osallistui 54 seniori-ikäistä henkilöä. Aineistoani syventääkseni sain vielä neljältä seniori-ikäiseltä Kunnonpaikan asiakkaalta sähköpostitse lisätietoa palvelujen kehittämistä varten. Tutkimukseni mukaan seniorit ovat kiinnostuneita juuri heille suunnatuista palveluista ja niiltä toivotaan terveysvaikutuksia, virkistymistä sekä mahdollisuutta sosiaalisten suhtei-den ylläpitoon. Liikuntapalveluista seniorit nauttivat eniten kylpyläpalveluista ja vesiliikunnasta. Hemmottelevista hoidoista suosituimpia ovat hieronnat, kasvo- ja jalkahoidot.
Toimenpide-ehdotuksia olen koonnut sekä tutkimustulosten että kirjallisuuden kautta saamieni ideoiden pohjalta. On tärkeää luoda senioreille sekä kokonaan uusia tuotteita ja palvelukokonaisuuksia, mutta myös kehittää jo olemassa olevia palveluita vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Seniorit itse tietävät parhaiten millaisia palveluita he tulevaisuudessa haluavat käyttää ja siksi heitä onkin tärkeää kuunnella aktiivisesti uusia palveluita mietittäessä.