Handbok om Webbanalys
Kristoffersen, Stian (2011)
Kristoffersen, Stian
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168018
Tiivistelmä
Webbanalys är ett brett och komplext ämne. I detta arbete diskuteras vad webbanalys egentligen är och vilka webbanalysprogram som finns till förfogande. Webbanalyspro-grammet som använts i detta arbete är Google Analytics.
Syftet är att presentera vad webbanalys är och hur man använder Google Analytics för att analysera de viktigaste nyckeltalen. Den viktigaste problemställningen är vad besö-kare gör på webbplatsen.
Den teoretiska delen består främst av vad webbanalys är, de vanligaste webbanalyspro-grammen, oberoende om de är gratis eller inte. I teoridelen beskrivs även de viktigaste aspekterna av webbanalysprogrammet Google Analytics som jag haft till förfogande.
Empiridelen består av en kvantitativ undersökning som gjorts med Google Analytics-verktyget, som varit kopplat till uppdragsgivaren Softpixels webbutik.
Resultaten av undersökningen visar att det finns en del problem med webbplatsen. Re-sultaten presenteras och analyseras noggrannare och olika synpunkter om problemen samt åtgärder för att lösa problemen tas upp. Web analytics is a wide and complex subject. In this thesis, web analytics is widely de-scribed and the usual web analytics programs in the industry are presented. The web ana-lytics program that is used in this thesis is Google Analytics. The purpose of this thesis is to present what web analytics is and how to use Google Analytics to analyze key figures. The central purpose of this thesis is to understand what the visitors are doing at the web-site. In the theory part web analytics is described as well as web analytics programs that are offered. The most important key figures will be described in the theory part before investigating them with Google Analytics. The empirical part consists of a quantitative study that is done with the Google Analytics program, which is connected to Softpixels’ website. The results of the study show clearly that there are problems with the website. The results are presented and analyzed in more detail. Things that could be done differ-ently as well as feedback combined with theory are presented in the analysis.
Syftet är att presentera vad webbanalys är och hur man använder Google Analytics för att analysera de viktigaste nyckeltalen. Den viktigaste problemställningen är vad besö-kare gör på webbplatsen.
Den teoretiska delen består främst av vad webbanalys är, de vanligaste webbanalyspro-grammen, oberoende om de är gratis eller inte. I teoridelen beskrivs även de viktigaste aspekterna av webbanalysprogrammet Google Analytics som jag haft till förfogande.
Empiridelen består av en kvantitativ undersökning som gjorts med Google Analytics-verktyget, som varit kopplat till uppdragsgivaren Softpixels webbutik.
Resultaten av undersökningen visar att det finns en del problem med webbplatsen. Re-sultaten presenteras och analyseras noggrannare och olika synpunkter om problemen samt åtgärder för att lösa problemen tas upp.