Sähköisen asioinnin kokeilu opiskeluterveydenhuollossa : terveydenhoitajien kokemukset
Lehto, Vilhelmiina; Ollikkala, Minna (2011)
Lehto, Vilhelmiina
Ollikkala, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198657
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa ”Terveyttä edistävien työmenetelmien arviointi ja kehittäminen 2009-
2011 ” -hanketta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Metropolia ammattikorkeakoulun
terveydenhoitajien kokemuksia sähköisen asioinnin kokeilusta. Tavoitteena oli
määrittelemiemme tutkimuskysymysten pohjalta saada tietoa sähköisen asioinnin kokeilun
toimivuudesta opiskeluterveydenhuollossa. Tämä työ on tuonut terveydenhoitajien kokemuksia
näkyväksi, mikä on näyttöön perustuvan kehitystoiminnan mukaista.
Tutkimusaineisto kerättiin Metropolia ammattikorkeakoulun kahdelta terveydenhoitajalta.
Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka
jälkeen aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysimenetelmää.
Sähköisen asioinnin kokeilu koettiin pääasiallisesti hyödylliseksi ja palaute oli suurimmaksi
osaksi positiivista. Järjestelmä koettiin käyttökelpoiseksi ja sen uskottiin soveltuvan myös
muualle terveydenhuoltoon.
Sähköinen asiointi hyödytti sekä terveydenhoitajia että opiskeluterveydenhuollon asiakkaita.
Terveydenhoitajien ja opiskelijoiden välinen viestintä helpottui monin tavoin ja opiskelijoiden
katsottiin olevan nyt enemmän yhdenvertaisessa asemassa.
Kehittämiskohteet painottuivat selkeästi sähköisen asioinnin mekaanisiin ongelmiin. Näiden
uskottiin kuitenkin korjaantuvan. Tulevaisuudessa toivottiin pienten käytettävyyttä huonontavien
teknisten ongelmien korjaantuvan ja järjestelmäkoulutuksen lisäämistä.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja kehitettäessä opiskeluterveydenhuollon
sähköisiä palveluita.
2011 ” -hanketta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Metropolia ammattikorkeakoulun
terveydenhoitajien kokemuksia sähköisen asioinnin kokeilusta. Tavoitteena oli
määrittelemiemme tutkimuskysymysten pohjalta saada tietoa sähköisen asioinnin kokeilun
toimivuudesta opiskeluterveydenhuollossa. Tämä työ on tuonut terveydenhoitajien kokemuksia
näkyväksi, mikä on näyttöön perustuvan kehitystoiminnan mukaista.
Tutkimusaineisto kerättiin Metropolia ammattikorkeakoulun kahdelta terveydenhoitajalta.
Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka
jälkeen aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysimenetelmää.
Sähköisen asioinnin kokeilu koettiin pääasiallisesti hyödylliseksi ja palaute oli suurimmaksi
osaksi positiivista. Järjestelmä koettiin käyttökelpoiseksi ja sen uskottiin soveltuvan myös
muualle terveydenhuoltoon.
Sähköinen asiointi hyödytti sekä terveydenhoitajia että opiskeluterveydenhuollon asiakkaita.
Terveydenhoitajien ja opiskelijoiden välinen viestintä helpottui monin tavoin ja opiskelijoiden
katsottiin olevan nyt enemmän yhdenvertaisessa asemassa.
Kehittämiskohteet painottuivat selkeästi sähköisen asioinnin mekaanisiin ongelmiin. Näiden
uskottiin kuitenkin korjaantuvan. Tulevaisuudessa toivottiin pienten käytettävyyttä huonontavien
teknisten ongelmien korjaantuvan ja järjestelmäkoulutuksen lisäämistä.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja kehitettäessä opiskeluterveydenhuollon
sähköisiä palveluita.