IT-jatkuvuussuunnittelu asiakasprojektissa
Pirinen, Marko (2011)
Pirinen, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178317
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä kuvataan informaatioteknologian (IT) jatkuvuussuunnittelun toteutuminen kasvavan pk-yrityksen tarpeiden näkökulmasta. Työ muodostaa IT-jatkuvuussuunnittelun kokonaisuuden sisältäen teoreettisen tarkastelun, jossa esitetään kirjallisuudessa esitettyjä teoreettisia periaatteita ja hyviä käytäntöjä. Teoreettisia periaatteita ja käytännön toteutusta tarkastellaan kehitysprojektissa toteutuneisiin rakenteisiin ja asioihin.
Kirjallisuustutkimukseen perustuen työssä esitetään, mitä on jatkuvuussuunnittelu ja eritoten mitä on jatkuvuussuunnittelu informaatioteknologiassa. Tätä viitekehystä verrataan projektissa toteutuneisiin aikaansaannoksiin ja toteutuneisiin käytäntöihin sekä toimintamalleihin.
Tämän insinöörityön tavoite on luoda dokumentti, joka tukee ja hyödyttää jatkossa vastaavien asiakasprojektien suunnittelemista, johtamista ja toteuttamista.
Kehitystyö käsitti pk-yrityksen IT-infrastruktuurin päivittämisen ja kehittämisen lähes alusta saakka niin sanotusti puhtaalta pöydältä. Työssä esitetään dataliikenteen ja palvelinympäristön uusiminen sekä vanhojen tietojen migraatio (siirtäminen ja konversio) uuteen järjestelmään. Prosessia käsitellään ja tutkitaan IT-jatkuvuussuunnittelun näkökannalta, eli mitä asioita ja miten ne on otettu huomioon jatkuvuussuunnittelun näkökulmasta pk-yrityksen tapauksessa.
Insinöörityön tuloksena syntyi dokumentti toteutuneesta kehitysprojektista asiakasympäristöön. Työ sopii jatkossa projekti- ja jatkuvuussuunnittelun tueksi asiakasprojekteissa. Työn suurin arvo syntyy tekijälle itselleen sekä toimeksiannon tehneelle yritykselle.
Kirjallisuustutkimukseen perustuen työssä esitetään, mitä on jatkuvuussuunnittelu ja eritoten mitä on jatkuvuussuunnittelu informaatioteknologiassa. Tätä viitekehystä verrataan projektissa toteutuneisiin aikaansaannoksiin ja toteutuneisiin käytäntöihin sekä toimintamalleihin.
Tämän insinöörityön tavoite on luoda dokumentti, joka tukee ja hyödyttää jatkossa vastaavien asiakasprojektien suunnittelemista, johtamista ja toteuttamista.
Kehitystyö käsitti pk-yrityksen IT-infrastruktuurin päivittämisen ja kehittämisen lähes alusta saakka niin sanotusti puhtaalta pöydältä. Työssä esitetään dataliikenteen ja palvelinympäristön uusiminen sekä vanhojen tietojen migraatio (siirtäminen ja konversio) uuteen järjestelmään. Prosessia käsitellään ja tutkitaan IT-jatkuvuussuunnittelun näkökannalta, eli mitä asioita ja miten ne on otettu huomioon jatkuvuussuunnittelun näkökulmasta pk-yrityksen tapauksessa.
Insinöörityön tuloksena syntyi dokumentti toteutuneesta kehitysprojektista asiakasympäristöön. Työ sopii jatkossa projekti- ja jatkuvuussuunnittelun tueksi asiakasprojekteissa. Työn suurin arvo syntyy tekijälle itselleen sekä toimeksiannon tehneelle yritykselle.