Arkea Toimarissa, Toimaria arjessa : Päiväkeskus Toimarin merkitys asiakkaiden arjessa
Oittinen, Satu (2011)
Oittinen, Satu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188510
Tiivistelmä
Elämme aikoja, jolloin määrärahat ovat tiukoilla ja erinäisistä palveluista supistetaan jatkuvasti. Mediasta kuulemme laitospaikkojen vähentämisestä ja tarpeesta lisätä avopuolenpalveluita. Olemassa on jo toimivat ja hyvät avopuolenpalvelut, jotka vain kaipaisivat lisää resursseja kehittyäkseen ja tarjotakseen tukea kasvavalle asiakasmäärälle. Vaikka avopuolenpalveluihin panostaminen tulisi alkuun kalliiksi, olisi se pidemmällä tähtäimellä laitoshoitoa kannattavampaa. Suuri ongelma lienee myös se, että osa avopuolenpalveluista on vähemmän tunnettuja ja siksi niiden mahdollisuudet on jäänyt tunnistamatta ja tunnustamatta.
Opinnäytetyöni tavoitteena onkin vastata tähän avohoidollisten paikkojen merkityksen ja hyödyllisyyden perustelemiseen. Tavoite rajautuu tarkemmin ottaen koskemaan vain päiväkeskustoimintaa ja tekemään päiväkeskustoimin-taa tunnetummaksi sekä edistämään sitä, että päiväkeskustoiminta miellettäisiin laajemmin yhdeksi merkittäväksi ja toimivaksi sekä myös jatkossa enemmän panostettavaksi palvelujärjestelmän osaksi.
Opinnäytetyö pyrkii perustelemaan päiväkeskustoiminnan merkittävyyttä ja mahdollisuuksia tukea asiakkaidensa arkea asiakkaiden näkökulmasta samalla tuoden myös asiakkaiden äänen kuuluviin. Toisaalta tavoitteena on myös esitellä Mikkelin toimintakeskus ry:n ylläpitämää Päiväkeskus Toimaria, jossa koko opinnäytetyö ja tutkimus on toteutettu, ja siten toimia ikään kuin eräänlaisena Toimarin esittely- tai perehdytyskansiona.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus fenomenologisella tutkimusotteella, eli keskittyen tutkimaan ilmiötä, tässä tapauksessa kokemusta. Kokemuksen tutkimiseksi ja tutkimuksen aineiston keräämiseksi onkin syksyn 2010 aikana tehty neljä asiakashaastattelua teemahaastattelun mukaisesti sekä myöhemmin edelleen teemahaastatteluna ohjaajan haastattelu. Teemahaastatteluin toteutetut haastattelut muodostavatkin pääasiassa opinnäytetyön koko aineiston päivätoimintaa koskevan kirjallisuuden rinnalla.
Asiakkaiden haastattelut kertovat päivätoimintakeskuksen ja -toiminnan olevan tärkeä tekijä elämässä jaksamista ja selviytymistä ajatellen. Haastattelut piirtävät kuvaa siitä, että päivätoimintakeskus on asiakkailleen erittäin merkittävää, ellei jopa korvaamatonta ja päiväkeskuksen olevan paikka, mitä ilman arkikin näyttäytyisi synkempänä ja vaikeampana.
Opinnäytetyöni tavoitteena onkin vastata tähän avohoidollisten paikkojen merkityksen ja hyödyllisyyden perustelemiseen. Tavoite rajautuu tarkemmin ottaen koskemaan vain päiväkeskustoimintaa ja tekemään päiväkeskustoimin-taa tunnetummaksi sekä edistämään sitä, että päiväkeskustoiminta miellettäisiin laajemmin yhdeksi merkittäväksi ja toimivaksi sekä myös jatkossa enemmän panostettavaksi palvelujärjestelmän osaksi.
Opinnäytetyö pyrkii perustelemaan päiväkeskustoiminnan merkittävyyttä ja mahdollisuuksia tukea asiakkaidensa arkea asiakkaiden näkökulmasta samalla tuoden myös asiakkaiden äänen kuuluviin. Toisaalta tavoitteena on myös esitellä Mikkelin toimintakeskus ry:n ylläpitämää Päiväkeskus Toimaria, jossa koko opinnäytetyö ja tutkimus on toteutettu, ja siten toimia ikään kuin eräänlaisena Toimarin esittely- tai perehdytyskansiona.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus fenomenologisella tutkimusotteella, eli keskittyen tutkimaan ilmiötä, tässä tapauksessa kokemusta. Kokemuksen tutkimiseksi ja tutkimuksen aineiston keräämiseksi onkin syksyn 2010 aikana tehty neljä asiakashaastattelua teemahaastattelun mukaisesti sekä myöhemmin edelleen teemahaastatteluna ohjaajan haastattelu. Teemahaastatteluin toteutetut haastattelut muodostavatkin pääasiassa opinnäytetyön koko aineiston päivätoimintaa koskevan kirjallisuuden rinnalla.
Asiakkaiden haastattelut kertovat päivätoimintakeskuksen ja -toiminnan olevan tärkeä tekijä elämässä jaksamista ja selviytymistä ajatellen. Haastattelut piirtävät kuvaa siitä, että päivätoimintakeskus on asiakkailleen erittäin merkittävää, ellei jopa korvaamatonta ja päiväkeskuksen olevan paikka, mitä ilman arkikin näyttäytyisi synkempänä ja vaikeampana.