Yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa
Hirvonen, Marja-Liisa (2020)
Hirvonen, Marja-Liisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052082
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin edistämisen hyviä käytäntöjä ammatillisessa toisen asteen oppilaitoksessa. Työ tehtiin Salon seudun ammattiopistolle. Opinnäytetyö on oppilaitoksen tutortoimintaan kehittämistietoa tuottava laadullinen tutkimus.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia yhteisöllisen toiminnan ja opiskelijoiden osallisuuden kehittämisideoita tutoropiskelijoilla on ammatilliseen koulutukseen ja miten tutortoimintaa olisi mahdollista kehittää Salon seudun ammattiopistossa. Ammatillisen koulutuksen uudistus ja sen mukanaan tuomat muutokset koulutuksen järjestämiseen vaikuttavat opiskelijoiden ryhmäytymiseen ja kiinnittymiseen omaan ammattialaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja luotainta. Teemahaastatteluissa haastateltiin tutoropiskelijoita ja luotain tehtiin ryhmälle oppilaitoksen opiskelijoita. Haastatteluissa saatiin oppilaitoksen yhteisöllisyyden ja opiskelijoiden osallisuuden kehittämiseksi tietoja tutoreilta. Luotaimella saatiin palautetta oppilaitoksen tutortoiminnasta osana yhteisöllistä opiskelijatoimintaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja grounded theory lähestymistavan avulla.
Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden osallisuuden lisääminen ja oppilaitoksen yhteisöllisen toiminta lisäävät opiskelijoiden hyvinvointia sekä ehkäisevät opintojen keskeyttämistä. Tutortoiminnan opinnollistaminen lisää yhteisöllisen opiskelijatoiminnan motivaatiota. Opinnäytetyön tulokset antavat työkaluja ja uusia ideoita oppilaitoksen yhteisöllisen opiskelijatoiminnan kehittämiseen Salon seudun ammattiopistossa.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia yhteisöllisen toiminnan ja opiskelijoiden osallisuuden kehittämisideoita tutoropiskelijoilla on ammatilliseen koulutukseen ja miten tutortoimintaa olisi mahdollista kehittää Salon seudun ammattiopistossa. Ammatillisen koulutuksen uudistus ja sen mukanaan tuomat muutokset koulutuksen järjestämiseen vaikuttavat opiskelijoiden ryhmäytymiseen ja kiinnittymiseen omaan ammattialaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja luotainta. Teemahaastatteluissa haastateltiin tutoropiskelijoita ja luotain tehtiin ryhmälle oppilaitoksen opiskelijoita. Haastatteluissa saatiin oppilaitoksen yhteisöllisyyden ja opiskelijoiden osallisuuden kehittämiseksi tietoja tutoreilta. Luotaimella saatiin palautetta oppilaitoksen tutortoiminnasta osana yhteisöllistä opiskelijatoimintaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja grounded theory lähestymistavan avulla.
Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden osallisuuden lisääminen ja oppilaitoksen yhteisöllisen toiminta lisäävät opiskelijoiden hyvinvointia sekä ehkäisevät opintojen keskeyttämistä. Tutortoiminnan opinnollistaminen lisää yhteisöllisen opiskelijatoiminnan motivaatiota. Opinnäytetyön tulokset antavat työkaluja ja uusia ideoita oppilaitoksen yhteisöllisen opiskelijatoiminnan kehittämiseen Salon seudun ammattiopistossa.