E-RA-sähköauton EMC-mittaukset direktiivin mukaisesti
Häkkinen, Marko (2011)
Häkkinen, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096949
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty osana Metropolia Ammattikorkeakoulun E-RA-sähköautoprojektia. Työssä mitattiin Euroopan Unionin määrittelemän direktiivin 72/245/ETY mukaiset EMC-mittaukset ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntää ja rekisteröintiä varten. Viralliset direktiivin mukaiset mittaukset suoritettiin Nemko Oy:n toimitiloissa ja laboratoriossa Espoossa. Mittauksissa tutkittiin ajoneuvosta aiheutuvaa sähkömagneettista säteilyä sekä testattiin ajoneuvon ominaisuutta sietää sähkömagneettista säteilyä.
Työssä on esitelty direktiivin 72/245/ETY mukaiset määräykset, mittaukset ja mittaustulokset sekä sähkömagneettisen yhteensopivuuden peruskäsitteet. Insinöörityössä suoritetut mittaukset läpäisivät direktiivin mukaiset raja-arvot muutamia pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta.
Emissiomittauksissa ilmeni, että autossa olevat taajuusmuuttajat aiheuttivat 2–6dB ylitystä taajuusalueella 40–75 MHz. Immuniteettitestauksen auto läpäisi direktiivin mukaisesti.
Työssä on esitelty direktiivin 72/245/ETY mukaiset määräykset, mittaukset ja mittaustulokset sekä sähkömagneettisen yhteensopivuuden peruskäsitteet. Insinöörityössä suoritetut mittaukset läpäisivät direktiivin mukaiset raja-arvot muutamia pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta.
Emissiomittauksissa ilmeni, että autossa olevat taajuusmuuttajat aiheuttivat 2–6dB ylitystä taajuusalueella 40–75 MHz. Immuniteettitestauksen auto läpäisi direktiivin mukaisesti.