Asiakastietokannan vaikutus vientiyrityksen jakeluun
Kentta, Mika (2011)
Kentta, Mika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208823
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa metalliteollisuuden yritykselle käyttäjäystävällinen asiakastietokanta. Asiakastietokanta pyrittiin rakentamaan globaalin jakelun tueksi juuri kyseisen yrityksen tavoitteita silmällä pitäen. Kirjallisessa raportissa tarkastellaan projektin kulkua ja selvitetään jakelun tärkeitä ominaisuuksia ja osatekijöitä, sekä pohditaan millainen vaikutus asiakastietokannan voi olla yrityksen jakeluun.
Asiakastietokannan rakentamisesta vastasi sitä varten koottu projektiryhmä. Kukin projektiryhmän jäsen edusti eri asiakasryhmää. Tämä mahdollisti kaiken hiljaisen ja kovan tiedon saattamisen asiakastietokantaan. Asiakastietokannan kokoamisen pohjana käytettiin jo olemassa olleita asiakastietokantoja. Projektille asetetut tavoitteet saavutettiin aikataulun venymisestä huolimatta eli projekti oli onnistunut. Projektiryhmä sai luotua käyttäjäystävällisen asiakastietokannan. Käyttökokemuksen perusteella voidaan todeta uuden asiakastietokannan tehostaneen osaston toimintaa, joka puolestaan tulee näkymään kasvavana asiakastyytyväisyytenä sekä kustannustehokkuutena.
Jakelun tärkeiksi ominaisuuksiksi todettiin saumattoman yhteistyön ja kommunikoinnin lisäksi kustannustehokkuus sekä palvelutehokkuus. Nämä tarkoittavat tehokkaita sisäisiä toimintoja kuten varaston minimointia, nopeaa läpimenoaikaa sekä jakelun nopeutta, joustavuutta, luotettavuutta, hintaa ja ekologisuus. Jakelutoiminta tulee nähdä asiakkaiden lähtökohdista ja heille lisäarvoa tuottavana kokonaispalveluna.
Asiakastietokannalla nähtiin olevan selvä yhteys ja mahdollisuus vaikuttaa niin tiedonkulkuun, kustannustehokkuuteen kuin palvelutehokkuuteenkin. Asiakastietokanta jakaa tietoa, jonka avulla voidaan ehkäistä virhetilanteita, helpottaa poikkeustilanteita sekä lisätä tehokkuutta. Opinnäytetyössä huomattiin myös, että toimivan asiakastietokannan edellytys on jatkuva tunnollinen päivittäminen. Päivittämätön asiakastietokanta on hyödytön ja aiheuttaa ongelmia.
Asiakastietokannan rakentamisesta vastasi sitä varten koottu projektiryhmä. Kukin projektiryhmän jäsen edusti eri asiakasryhmää. Tämä mahdollisti kaiken hiljaisen ja kovan tiedon saattamisen asiakastietokantaan. Asiakastietokannan kokoamisen pohjana käytettiin jo olemassa olleita asiakastietokantoja. Projektille asetetut tavoitteet saavutettiin aikataulun venymisestä huolimatta eli projekti oli onnistunut. Projektiryhmä sai luotua käyttäjäystävällisen asiakastietokannan. Käyttökokemuksen perusteella voidaan todeta uuden asiakastietokannan tehostaneen osaston toimintaa, joka puolestaan tulee näkymään kasvavana asiakastyytyväisyytenä sekä kustannustehokkuutena.
Jakelun tärkeiksi ominaisuuksiksi todettiin saumattoman yhteistyön ja kommunikoinnin lisäksi kustannustehokkuus sekä palvelutehokkuus. Nämä tarkoittavat tehokkaita sisäisiä toimintoja kuten varaston minimointia, nopeaa läpimenoaikaa sekä jakelun nopeutta, joustavuutta, luotettavuutta, hintaa ja ekologisuus. Jakelutoiminta tulee nähdä asiakkaiden lähtökohdista ja heille lisäarvoa tuottavana kokonaispalveluna.
Asiakastietokannalla nähtiin olevan selvä yhteys ja mahdollisuus vaikuttaa niin tiedonkulkuun, kustannustehokkuuteen kuin palvelutehokkuuteenkin. Asiakastietokanta jakaa tietoa, jonka avulla voidaan ehkäistä virhetilanteita, helpottaa poikkeustilanteita sekä lisätä tehokkuutta. Opinnäytetyössä huomattiin myös, että toimivan asiakastietokannan edellytys on jatkuva tunnollinen päivittäminen. Päivittämätön asiakastietokanta on hyödytön ja aiheuttaa ongelmia.