Naisroolin rakentaminen draamakomediassa Unettomat
Näreharju, Martina (2009)
Näreharju, Martina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142779
Tiivistelmä
Opinnäyte on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu noin kahdeksanminuuttisesta fiktiivisestä lyhytelokuvasta Unettomat sekä kirjallisesta tutkielmasta. Opinnäytteeni kirjallinen osa käsittelee naisroolien rakentamista draamakomediassa, erityisesti ohjaamassani draamakomediassa Unettomat. Tarkastelen tekstissä myös yleisesti naisrooleja kotimaisissa draamakomedioissa. Määrittelen joitakin yhtenäisiä linjoja eri elokuvien tyylillisistä keinoista rakentaa naisrooli draamakomediassa. Tutkin erityisesti visuaalisuuden vaikutusta henkilöhahmon syntyyn. Pohdin muun muassa miten kuvaus, leikkaus ja lavastus vaikuttavat henkilöhahmosta muodostuvaan vaikutelmaan. Unettomat on elokuva nuoresta tytöstä ja valoisasta kesäyöstä. Elokuva leikittelee eri tyylilajeilla: se alkaa draamana, mutta muuttuu sitten komediaksi. Tekstissäni selvitän miten henkilön dramaattisuus tai koomisuus visuaalisten keinojen, kuten kuvauksen tai puvustuksen kautta korostuu. Tutkielman alussa selvitän työn keskeiset käsitteet, mitä tarkoittavat draama, komedia ja draamakomedia. Tutkin myös kotimaisen komedian historiaa, millaisia elokuvarooleja naisille suosituimmissa komediallisissa suomifilmeissä 1930–1950-luvuilla tarjottiin. Muuten rajaan tarkastelun kohteeksi kotimaisen nykyelokuvan viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Aloitan vuodesta 1999, jota on pidetty kotimaisen elokuvan uuden nousukauden ensimmäisenä vuotena ja päädyn lopulta vuoteen 2009. Komediassa henkilöiden koomisuus syntyy usein liioittelun ja vastakkainasettelun kautta. Draamakomedia on tyylilaji, jossa kohtaus voi olla samanaikaisesti uskottava ja hauska. Tyylilajin huumori perustuu draaman ja komedian vuorottelulle. Henkilö voidaan näyttää yhdessä hetkessä traagisena kaunottarena ja seuraavassa koomisena sirkuspellenä, kuten Unettomissa. Vakavammissa draamakomedioissa on erilaisempia naiskuvia, selkeämmissä komedioissa naiskuva on yleensä kapeampi ja perinteisempi.