Puheen kehityksen ja vuorovaikutustaitojen tukeminen laulamisen avulla kolme-neljävuotiaiden musiikkileikkikouluryhmässä
Nieminen, Sanna (2011)
Nieminen, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168176
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ottaa selvää, miten 3–4-vuotiaan lapsen puheen kehitystä ja vuorovaikutustaitoja on mahdollista tukea laulamisen avulla musiikkileikkikoulussa.
Työn teoriaosassa kuvailen sitä, miten 3–4-vuotiaan lapsen puhe, vuorovaikutustaidot ja laulutaidot kehittyvät, ja miten nämä kytkeytyivät toisiinsa. Työn empiirisessä osassa siirryn omiin havaintoihini. Tutkittava ryhmä oli 3–4-vuotiaiden muskariryhmä, jota itse opetin tutkimusjakson aikana.
Keräsin tutkimustani varten aineistoa kyselyn, havaintopäiväkirjan ja videoinnin avulla. Kyselyn avulla kartoitin vanhempien tietoja lastensa puheesta ja laulamisesta. Varsinainen tutkiminen tapahtui sekä videoimalla muskaritunteja että kirjaamalla jokaisen tunnin jälkeen muistiinpanoja havaintopäiväkirjaan.
Puheen kehittyminen tapahtuu niin kokonaisvaltaisesti, ettei muskaritunneilla tapahtuvien aktiviteettien osuutta voi siinä suoraan näyttää toteen. Voin tutkimukseni tuloksena kuitenkin todeta, että muskariryhmässä tapahtuvalla laulamisella on selviä myönteisiä vaikutuksia lapsen puheen kehitykseen ja vuorovaikutustaitoihin.
Työn teoriaosassa kuvailen sitä, miten 3–4-vuotiaan lapsen puhe, vuorovaikutustaidot ja laulutaidot kehittyvät, ja miten nämä kytkeytyivät toisiinsa. Työn empiirisessä osassa siirryn omiin havaintoihini. Tutkittava ryhmä oli 3–4-vuotiaiden muskariryhmä, jota itse opetin tutkimusjakson aikana.
Keräsin tutkimustani varten aineistoa kyselyn, havaintopäiväkirjan ja videoinnin avulla. Kyselyn avulla kartoitin vanhempien tietoja lastensa puheesta ja laulamisesta. Varsinainen tutkiminen tapahtui sekä videoimalla muskaritunteja että kirjaamalla jokaisen tunnin jälkeen muistiinpanoja havaintopäiväkirjaan.
Puheen kehittyminen tapahtuu niin kokonaisvaltaisesti, ettei muskaritunneilla tapahtuvien aktiviteettien osuutta voi siinä suoraan näyttää toteen. Voin tutkimukseni tuloksena kuitenkin todeta, että muskariryhmässä tapahtuvalla laulamisella on selviä myönteisiä vaikutuksia lapsen puheen kehitykseen ja vuorovaikutustaitoihin.