TOIMEENTULOTUKIASIAKKAIDEN KOKEMUKSIA JA AIKUISSOSIAALI-HUOLLON TYÖNTEKIJÖIDEN NÄKEMYKSIÄ KOTKAN KAUPUNGIN TERVEYSPALVELUJEN SAAVUTETTAVUUDESTA, RIITTÄVYYDESTÄ JA OIKEA-AIKAISUUDESTA
Bilaletdin, Sirkku (2011)
Bilaletdin, Sirkku
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239088
Tiivistelmä
Suomessa terveyspalvelujärjestelmän tavoitteena on tuottaa riittävät ja laadukkaat terveyspalvelut jokaiselle riippumatta asuinkunnasta tai sosioekonomisesta asemasta. Terveyden tasa-arvo on terveyspolitiikkamme tärkeimpiä tavoitteita. Vaikka väestön terveys on kohentunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana, sosioekonomiset terveyserot eivät ole kaventuneet, vaan saattavat väestön sosiaalisen jakautumisen myötä edelleen kärjistyä. Terveyspalvelut ovat terveyserojen taustalla vaikuttavia tekijöitä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää heikossa taloudellisessa asemassa olevien terveyspalvelujen käyttäjien kokemuksia terveyspalveluista ja tuoda esiin mahdollisia järjestelmän tai toimintamallin tuottamia epäkohtia, jotka vaikuttavat ihmisten arjessa ja pitävät osaltaan yllä terveyden eriarvoisuutta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Kotkan kaupungin toimeentulotukea pitkään saaneita, runsaasti terveyspalveluja käyttäviä asiakkaita (n = 5). Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Sen rinnalla toteutettiin samojen teemojen ympärille rakennettu kysely kaupungin aikuissosiaalihuollon toimeentulotukea hoitaville työntekijöille (n = 7). Laadullisen aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia. Määrällinen aineisto käsiteltiin Excel-taulukko-ohjelmalla.
Sekä haastateltavien että työntekijöiden vastauksista nousivat selvimmin esiin terveyskeskuksen ajanvaraukseen sekä erikoissairaanhoitoon lähetteen saamiseen liittyvät ongelmat. Pitkään jatkunut heikko taloudellinen tilanne ja sairastaminen heikentävät voimavaroja ja kykyä hoitaa omia asioita ja vaatia tarpeelliseksi koettuja palveluja. Rahan puute oli esteenä yksityisten palvelujen käytölle. Palvelujen etäisyyttä ei koettu merkittäväksi ongelmaksi.
Tulokset osoittavat, että tarvitaan nykyistä tiiviimpää yhteistyötä aikuissosiaalihuollon ja terveydenhuollon kesken. Toimiva yhteistyö edellyttää matalan kynnyksen rakenteen ja toimintamallin luomista asiakkaiden palvelujen saannin varmistamiseksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää heikossa taloudellisessa asemassa olevien terveyspalvelujen käyttäjien kokemuksia terveyspalveluista ja tuoda esiin mahdollisia järjestelmän tai toimintamallin tuottamia epäkohtia, jotka vaikuttavat ihmisten arjessa ja pitävät osaltaan yllä terveyden eriarvoisuutta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Kotkan kaupungin toimeentulotukea pitkään saaneita, runsaasti terveyspalveluja käyttäviä asiakkaita (n = 5). Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Sen rinnalla toteutettiin samojen teemojen ympärille rakennettu kysely kaupungin aikuissosiaalihuollon toimeentulotukea hoitaville työntekijöille (n = 7). Laadullisen aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia. Määrällinen aineisto käsiteltiin Excel-taulukko-ohjelmalla.
Sekä haastateltavien että työntekijöiden vastauksista nousivat selvimmin esiin terveyskeskuksen ajanvaraukseen sekä erikoissairaanhoitoon lähetteen saamiseen liittyvät ongelmat. Pitkään jatkunut heikko taloudellinen tilanne ja sairastaminen heikentävät voimavaroja ja kykyä hoitaa omia asioita ja vaatia tarpeelliseksi koettuja palveluja. Rahan puute oli esteenä yksityisten palvelujen käytölle. Palvelujen etäisyyttä ei koettu merkittäväksi ongelmaksi.
Tulokset osoittavat, että tarvitaan nykyistä tiiviimpää yhteistyötä aikuissosiaalihuollon ja terveydenhuollon kesken. Toimiva yhteistyö edellyttää matalan kynnyksen rakenteen ja toimintamallin luomista asiakkaiden palvelujen saannin varmistamiseksi.