Sosiaalisen median palveluiden tuotteistaminen
Kyllönen, Caro (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239108
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut laatia palveluiden tuotteistusopas mainevetoista markkinointia suunnitteleville mainostoimistoille. Sosiaalisessa mediassa yrityksen näkyvyys ja markkinointi poikkeavat perinteisestä markkinoinnista. Tämän vuoksi totutut verkkomarkkinointimenetelmät eivät toimi sellaisenaan.
Sosiaalisen median yleistyessä on yritysten yksisuuntainen markkinointiviestintä menettänyt tehoaan ja tilalle on tullut yrityksen ja sidosryhmän välinen dialogi. Mielikuvat yrityksestä syntyvät yhä enemmässä määrin kuluttajien luoman, eivät yrityksen itsensä luoman sisällön mukaan. Mainevetoisen markkinoinnin palvelut, jotka ylläpitävät yrityksen imagoa sosiaalisessa mediassa, tulevat olemaan mainostoimistojen arkipäivää. Yrityksillä on kasvava tarve sosiaalisen median ammattilaisista, joiden palveluita mainostoimistojen kautta tilataan. Mainostoimistolle palvelun tuotteistaminen on tärkeää, jotta palvelua voidaan monistaa ja jotta siitä saadaan helposti ymmärrettävä ja hinnoiteltava kokonaisuus.
Tällaisen palvelun tuotteistusprosessissa mainostoimiston tulee ymmärtää sosiaalisen median toimintatapoja. Tässä opinnäytetyössä on perehdytty sosiaalisen median toimintatapoihin sekä käyty läpi sosiaalisen median palveluiden tuotteistus- ja hinnoitteluprosessia.
Asiasanat: sosiaalinen media, tuotteistus, mainevetoinen markkinointi
Sosiaalisen median yleistyessä on yritysten yksisuuntainen markkinointiviestintä menettänyt tehoaan ja tilalle on tullut yrityksen ja sidosryhmän välinen dialogi. Mielikuvat yrityksestä syntyvät yhä enemmässä määrin kuluttajien luoman, eivät yrityksen itsensä luoman sisällön mukaan. Mainevetoisen markkinoinnin palvelut, jotka ylläpitävät yrityksen imagoa sosiaalisessa mediassa, tulevat olemaan mainostoimistojen arkipäivää. Yrityksillä on kasvava tarve sosiaalisen median ammattilaisista, joiden palveluita mainostoimistojen kautta tilataan. Mainostoimistolle palvelun tuotteistaminen on tärkeää, jotta palvelua voidaan monistaa ja jotta siitä saadaan helposti ymmärrettävä ja hinnoiteltava kokonaisuus.
Tällaisen palvelun tuotteistusprosessissa mainostoimiston tulee ymmärtää sosiaalisen median toimintatapoja. Tässä opinnäytetyössä on perehdytty sosiaalisen median toimintatapoihin sekä käyty läpi sosiaalisen median palveluiden tuotteistus- ja hinnoitteluprosessia.
Asiasanat: sosiaalinen media, tuotteistus, mainevetoinen markkinointi