Audiomasteroinnin peruskäsitteitä
Suonikko, Jussi (2009)
Suonikko, Jussi
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182903
Tiivistelmä
Masterointi on äänilevyn valmistamisen viimeinen taiteellistekninen työvaihe, jossa musiikki optimoidaan erilaisille äänentoistolaitteistoille ja valitulle julkaisuformaatille sopivaan muotoon. Työvaihe on laadukkaan lopputuloksen kannalta välttämättömyys, mutta vähemmän tunnettu kuin äänilevyn muut työvaiheet, kuten äänittäminen ja miksaaminen.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää audiomasteroinnin peruskäsitteitä tutkimalla työvaihetta eri näkökulmista. Opinnäytetyössä selvitettiin masteroijan roolia äänitetuotannossa, masterointityön historiaa, masteroinnissa käytettyä tekniikkaa ja sen käyttötapoja sekä ääniteformaattien kehitystä ja vaatimuksia. Tarkoituksena oli vastata kolmeen peruskysymykseen: mitä on masterointi, miksi masteroidaan ja miten masteroidaan?
Vaikka masterointi on vähemmän käsitelty työvaihe niin musiikkiteknologian opetuksessa kuin äänialan kirjallisuudessakin, se ei tarkoita sitä, ettei työtä voisi äänitekniikkaa tunteva henkilö oppia tai tehdä. Masterointi on osin taiteellinen prosessi, mutta toisaalta myös hyvin suoraviivainen ja tekninen asiakaspalvelutyö. Ammattiäänittäjien ja -miksaajien sekä musiikkiteknologian opiskelijoiden ja harrastajien lisäksi masterointityön pääpiirteiden tuntemisesta on paljon hyötyä myös äänilevyjä tuottaville tahoille.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää audiomasteroinnin peruskäsitteitä tutkimalla työvaihetta eri näkökulmista. Opinnäytetyössä selvitettiin masteroijan roolia äänitetuotannossa, masterointityön historiaa, masteroinnissa käytettyä tekniikkaa ja sen käyttötapoja sekä ääniteformaattien kehitystä ja vaatimuksia. Tarkoituksena oli vastata kolmeen peruskysymykseen: mitä on masterointi, miksi masteroidaan ja miten masteroidaan?
Vaikka masterointi on vähemmän käsitelty työvaihe niin musiikkiteknologian opetuksessa kuin äänialan kirjallisuudessakin, se ei tarkoita sitä, ettei työtä voisi äänitekniikkaa tunteva henkilö oppia tai tehdä. Masterointi on osin taiteellinen prosessi, mutta toisaalta myös hyvin suoraviivainen ja tekninen asiakaspalvelutyö. Ammattiäänittäjien ja -miksaajien sekä musiikkiteknologian opiskelijoiden ja harrastajien lisäksi masterointityön pääpiirteiden tuntemisesta on paljon hyötyä myös äänilevyjä tuottaville tahoille.