Opiskelupaikkakunnan paikkabrändi opiskelijoiden kokemana. Case: Hämeenlinnan kaupunki
Ylikylä, Elena (2011)
Ylikylä, Elena
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198811
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli Hämeenlinnassa opiskelevien opiskelijoiden mielipiteitä ja odotuksia Hämeenlinnan kaupungista. Työn toimeksiantaja oli Hämeenlinnan kaupunki. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät saisivat opiskelijat jäämään Hämeenlinnaan opiskelujen jälkeen. Tarkoituksena oli selvittää, miten opiskelijat kokevat Hämeenlinnan kaupungin mahdollisena asuin- ja työpaikkakuntana.
Opinnäytetyön aluksi esitellään työn tavoitteet, rajaukset, tutkimusongelma sekä esitellään toimeksiantaja. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään paikan brändäystä sekä markkinointia. Markkinointiviestintä kuuluu myös tämän opinnäyteyön teoriaosuuteen. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa esitellään kyselylomaketutkimuksena toteutetun opiskelijatyytyväisyyskyselyn vastauksia sekä pohditaan opiskelijoiden mielipiteitä Hämeenlinnan kaupungista.
Tutkimus osoitti, että suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä elämiseen Hämeenlinnassa sekä kokivat mahdolliseksi jäädä opintojen jälkeen Hämeenlinnaan. Hämeenlinnaan asumaan mahdollistavaksi tekijäksi koettiin työ. Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet ja vastasi tutkimusongelmaan. Hämeenlinnan kaupunki voi jatkossa hyödyntää markkinointiviestinnässään tutkimuksen tuloksia.
Opinnäytetyön aluksi esitellään työn tavoitteet, rajaukset, tutkimusongelma sekä esitellään toimeksiantaja. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään paikan brändäystä sekä markkinointia. Markkinointiviestintä kuuluu myös tämän opinnäyteyön teoriaosuuteen. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa esitellään kyselylomaketutkimuksena toteutetun opiskelijatyytyväisyyskyselyn vastauksia sekä pohditaan opiskelijoiden mielipiteitä Hämeenlinnan kaupungista.
Tutkimus osoitti, että suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä elämiseen Hämeenlinnassa sekä kokivat mahdolliseksi jäädä opintojen jälkeen Hämeenlinnaan. Hämeenlinnaan asumaan mahdollistavaksi tekijäksi koettiin työ. Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet ja vastasi tutkimusongelmaan. Hämeenlinnan kaupunki voi jatkossa hyödyntää markkinointiviestinnässään tutkimuksen tuloksia.