”Kukaan ei halua suojella sitä mitä ei tunne” : ympäristökasvatuksen näkökulmia päivähoitoon
Salmela, Janni (2011)
Salmela, Janni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056273
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tuottaa ohjausmateriaalia päiväkodin ympäristökasvatuksen tueksi 3-5-vuotiaiden lasten ryhmään. Työn tavoitteena on saada lapset ottamaan huomioon luonnon kauneus ja saada heidät kiinnostumaan ympäristöstä.
Työ jakaantuu teoreettiseen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoreettisessa osuudessa kuvaan monipuolista ympäristökasvatusta ja sen toteuttamista teorian valossa. Työn toiminnallisena osuutena tuotin ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman yhteistyöpäiväkotiin Kanta-Hämeeseen.
Ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman tarkoituksena on toimia ympäristökasvatuksen tukena päiväkodin arjessa. Sen pohjana toimivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritellyt lapselle ominaiset tavat toimia sekä tutkiva oppiminen ja lapsilähtöinen työote. Vuosisuunnitelma sisältää monipuolisia ympäristökasvatuksellisia toimintatuokioita. Vuosisuunnitelmaa voivat sovelletusti käyttää myös muut päiväkotiryhmät.
Opinnäytetyöni aikana ohjasin yhteistyöpäiväkodin 3-5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä seitsemän ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman toimintatuokiota. Toiminnan tavoitteena oli saada käytännön kokemusta ympäristökasvatuksen toteuttamisesta ja onnistumisesta kyseisessä ryhmässä.
Havaintojeni perusteella ympäristökasvatusta voi toteuttaa näinkin pienien lasten kanssa. Myös lasten kiinnostus ympäristöä kohtaan heräsi selvästi. Omien kokemuksien ja havaintojen mukaan suosittelen toimintatuokiopainotteista toteutusta ja pienryhmien käyttöä vastaavanlaisessa toiminnassa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, ympäristökasvatus, kestävä kehitys
Työ jakaantuu teoreettiseen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoreettisessa osuudessa kuvaan monipuolista ympäristökasvatusta ja sen toteuttamista teorian valossa. Työn toiminnallisena osuutena tuotin ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman yhteistyöpäiväkotiin Kanta-Hämeeseen.
Ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman tarkoituksena on toimia ympäristökasvatuksen tukena päiväkodin arjessa. Sen pohjana toimivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritellyt lapselle ominaiset tavat toimia sekä tutkiva oppiminen ja lapsilähtöinen työote. Vuosisuunnitelma sisältää monipuolisia ympäristökasvatuksellisia toimintatuokioita. Vuosisuunnitelmaa voivat sovelletusti käyttää myös muut päiväkotiryhmät.
Opinnäytetyöni aikana ohjasin yhteistyöpäiväkodin 3-5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä seitsemän ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman toimintatuokiota. Toiminnan tavoitteena oli saada käytännön kokemusta ympäristökasvatuksen toteuttamisesta ja onnistumisesta kyseisessä ryhmässä.
Havaintojeni perusteella ympäristökasvatusta voi toteuttaa näinkin pienien lasten kanssa. Myös lasten kiinnostus ympäristöä kohtaan heräsi selvästi. Omien kokemuksien ja havaintojen mukaan suosittelen toimintatuokiopainotteista toteutusta ja pienryhmien käyttöä vastaavanlaisessa toiminnassa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, ympäristökasvatus, kestävä kehitys