Mainonta mielikuvien luojana : Luonnonkosmetiikan tunnettavuus
Saarelainen, Kaisa (2011)
Saarelainen, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056331
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on tutkia kosmetiikkamainonnan merkkejä. Tutkimuksessa oli tarkoitus saada selville kuinka mainonnan antamat mielikuvat vaikuttavat kuluttajien tekemiin johtopäätöksiin kosmetiikkatuotteesta ostotilanteessa ja kuinka kuluttajat määrittelevät luonnonkosmetiikan. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään myös niitä tavanomaisen kosmetiikkamainonnan käyttämiä merkkejä, jotka mahdollisesti vievät kuluttajaa harhaan ja vaikeuttavat luonnonkosmetiikan tunnettavuutta markkinoilla. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat mainonta ja sen vaikutusprosessin vaiheet, mainonnan merkit ja niiden luomat mielikuvat, kulutuskäyttäytyminen ja luonnonkosmetiikka. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisenä eli määrällisenä tutkimuksena, jossa havaintomateriaali kerättiin Laurean opiskelijoilta syksyllä 2008 e-lomakekyselyn muodossa. E-lomakekyselyn kysymykset tukivat tutkimusongelman ratkaisussa. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella tavanomaisten kosmetiikkatuotteiden mainonta trendikkäiden ”luonto”- symbolien avulla häiritsee aidon luonnonkosmetiikan tunnettavuutta. Tutkimus osoittaa, että monet kuluttajat uskovat tavanomaisten kosmetiikkamainoksien väitteisiin, suosivat usein brändituotteita, mutta ostotilanteessa edullisella hinnalla on suurin painoarvo. Ympäristöystävällisten elämäntapojen suosiminen ajaa kuluttajat ostamaan luonnonkosmetiikan näköisiä tuotteita, mikä heikentää aidon luonnonkosmetiikan tunnettavuutta.