Keskijohdon johtamistyönsä tueksi organisaatiolle kohdistamat odotukset ja tarpeet : case: Yritys X
Aarnikoivu, Minna (2011)
Aarnikoivu, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239221
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Yritys X:n ja sen tukiyksikön johtamisen johtamista. Opinnäytetyössä selvitän millaista tukea ja mitä toimenpiteitä keskijohto tarvitsee ylimmältä johdolta ja organisaatiolta johtamistyönsä tueksi, mikä on ylimmän johdon rooli ja toiminnan merkitys organisaatiossa kokonaisuudessaan toteutuvassa johtamisessa ja esimiestyön laadussa ja miten keskijohdon organisaatiolta saamaa tukea voi kehittää.
Keskijohto on kriittinen tekijä organisaation menestyksellisessä toiminnassa, koska se toteuttaa sekä ylemmältä johdolta tulevat vaateet ja toisaalta vastaa työntekijöiltä tuleviin vaatimuksiin. Esimiehille keskitytään usein esittämään vaatimuksia siitä miten heidän tulee toimia. Vähemmälle huomiolle on jäänyt johtamisen johtaminen eli miten organisaatio voi tukea ja edistää esimiehen onnistumista esimiestehtävässä,laadukkaan esimiestyön toteutumista arjessa.
Opinnäytetyön teoriaosa sisältää katsauksen johtamiseen ja esimiestyöhön sekä niihin vaikuttaviin osa-alueisiin. Teoriaosan muodostavat alan kirjallisuus, internet-lähteet, tutkimukset ja haastattelu. Empiriaosuus on toteutettu marraskuussa 2010 lomakekyselyinä Yritys X:n esimiesten keskuudessa.Tutkimusmenetelmänä on osin kvantitatiivinen, osin kvalitatiivinen tutkimusote.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yritys X:ssä ymmärretään ja omataan yhteinen näkemys johtamisen tärkeydestä. Ymmärrys ei kuitenkaan kaikilta osin konkretisoidu tekoihin arjessa. Ylin johto tarvitsee tukea kyetäkseen edesauttamaan laadukkaan johtamisen toteutumista. Esiin nousee myös keskijohdon osin jäsentymättömät tarpeet liittyen organisaation antamaan tukeen. Tämä kertonee ainakin osaltaan olemassa olevasta kulttuurista, jossa keskijohto on tottunut selviytymään ilman erityistä organisaation tukea. Tukea ei ole osattu pyytää puhumattakaan sen vaatimisesta.
Tutkimuksessa nousi esiin konkreettisia kehittämiskohteita, joihin panostamalla tuetaan laadukkaan johtamisen toteutumista läpi organisaation.
Keskijohto on kriittinen tekijä organisaation menestyksellisessä toiminnassa, koska se toteuttaa sekä ylemmältä johdolta tulevat vaateet ja toisaalta vastaa työntekijöiltä tuleviin vaatimuksiin. Esimiehille keskitytään usein esittämään vaatimuksia siitä miten heidän tulee toimia. Vähemmälle huomiolle on jäänyt johtamisen johtaminen eli miten organisaatio voi tukea ja edistää esimiehen onnistumista esimiestehtävässä,laadukkaan esimiestyön toteutumista arjessa.
Opinnäytetyön teoriaosa sisältää katsauksen johtamiseen ja esimiestyöhön sekä niihin vaikuttaviin osa-alueisiin. Teoriaosan muodostavat alan kirjallisuus, internet-lähteet, tutkimukset ja haastattelu. Empiriaosuus on toteutettu marraskuussa 2010 lomakekyselyinä Yritys X:n esimiesten keskuudessa.Tutkimusmenetelmänä on osin kvantitatiivinen, osin kvalitatiivinen tutkimusote.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yritys X:ssä ymmärretään ja omataan yhteinen näkemys johtamisen tärkeydestä. Ymmärrys ei kuitenkaan kaikilta osin konkretisoidu tekoihin arjessa. Ylin johto tarvitsee tukea kyetäkseen edesauttamaan laadukkaan johtamisen toteutumista. Esiin nousee myös keskijohdon osin jäsentymättömät tarpeet liittyen organisaation antamaan tukeen. Tämä kertonee ainakin osaltaan olemassa olevasta kulttuurista, jossa keskijohto on tottunut selviytymään ilman erityistä organisaation tukea. Tukea ei ole osattu pyytää puhumattakaan sen vaatimisesta.
Tutkimuksessa nousi esiin konkreettisia kehittämiskohteita, joihin panostamalla tuetaan laadukkaan johtamisen toteutumista läpi organisaation.