Suomalaisen kulttuurin brändi New Yorkissa ja Suomessa
Virtanen, Niina (2011)
Virtanen, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208939
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo suomalaisen kulttuurin brändista ja julkisuuskuvasta New Yorkissa ja pohtii sen ajankohtaisuutta verrattuna vuonna 2010 julkaistun maabrändiraportin näkemyksiin Suomen kulttuuri- ja taidekentän vahvuuksista.
Työssä käydään perusrakenteeltaan läpi Tehtävä Suomelle! – Miten Suomi ratkaisee maailman viheliäisempiä ongelmia –maabrändiraportti ja analysoidaan erityisesti raportin kulttuurikäsityksiä. Lisäksi esitellään New Yorkissa toimivat vaikuttavimmat kulttuuritahot, ja kerrotaan kokijan ja näkijän näkökulmasta ajatuksia New Yorkin suomalaisesta kulttuuritarjonnasta. Lopuksi työ tarjoaa vaihtoehtoisia ajatuksia ja ideoita Suomen kulttuuribrändin rakentamiseen tulevaisuudessa.
Työssä käydään perusrakenteeltaan läpi Tehtävä Suomelle! – Miten Suomi ratkaisee maailman viheliäisempiä ongelmia –maabrändiraportti ja analysoidaan erityisesti raportin kulttuurikäsityksiä. Lisäksi esitellään New Yorkissa toimivat vaikuttavimmat kulttuuritahot, ja kerrotaan kokijan ja näkijän näkökulmasta ajatuksia New Yorkin suomalaisesta kulttuuritarjonnasta. Lopuksi työ tarjoaa vaihtoehtoisia ajatuksia ja ideoita Suomen kulttuuribrändin rakentamiseen tulevaisuudessa.