Taidelasin muodonannon tutkiminen
Lehto, Johanna (2011)
Lehto, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on taidelasin muodonannon tutkiminen. Taidelasi on muutamilla lasiteollisuuden yrityksellä joko päätuote tai tuotevalikoiman osa-alue. Yhteistyöyrityksen, Iittala Group, toimeksianto oli pyrkiä vertailemaan ja kuvaamaan taidelasin muotoilullisia piirteitä. Iittala on Fiskars Home – liiketoiminta-alueen brändi, jonka tuotevalikoimaan kuuluvat design -tuotteet keittiöön, sisustamiseen ja kotiin. Iittala-brändin valikoimaan kuuluvat erilaiset lasituotteet sisustus-, koriste- ja taidelasin osa-alueilla. Opinnäytetyössä keskityn Iittalan taidelasituotteisiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää muotoilulliset tunnistettavat piirteet Iittalan ja kahden vertailtavan brändin taidelasituotteissa, jotka ovat Venini ja Nounou Design. Muotoilullisten piirteiden selvittämiseksi perehdyn semiotiikkaan, muotoilun tutkimukseen ja erityisesti Design Format Analysis -menetelmään. Muotoilullisia piirteitä ja tunnusomaisuutta tutkitaan muun muassa markkinoilla erottumisen, tunnistettavuuden ja tuotteiden kehittämisen apuna. Taidelasituotteita analysoidessani kehitin Design Format Analysis -menetelmää taidelasin tutkimiselle soveltuvammaksi. Olen opinnoissani ja työssäni perehtynyt taidelasin valmistukseen sekä tehnyt omaa tuotantoa. Opinnäytetyössä hyödynnän kertynyttä kokemusta ja osaamistani.
Opinnäytetyössä tekemäni tutkimuksen perusteella esittelen kunkin brändin taidelasituotteiden tyypilliset piirteet ja tunnusomaisimmat tuotteet. Tutkimuksen tulosten perusteella pohdin brändien tunnusomaisuutta ja tunnistettavuutta. Tuloksia vertailemalla selviävät myös ominaislaatu ja erot tuotteissa. Taidelasin muotoiluanalyysin käytettävyyttä pohdin opinnäytetyön lopussa. Tutkimuksen kautta oma näkemykseni muotoilijana avartui, ymmärsin tutkimusta tehdessäni kokonaisuuden muotoilun, valmistuksen ja kehittämisen kannalta laajemmin.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää muotoilulliset tunnistettavat piirteet Iittalan ja kahden vertailtavan brändin taidelasituotteissa, jotka ovat Venini ja Nounou Design. Muotoilullisten piirteiden selvittämiseksi perehdyn semiotiikkaan, muotoilun tutkimukseen ja erityisesti Design Format Analysis -menetelmään. Muotoilullisia piirteitä ja tunnusomaisuutta tutkitaan muun muassa markkinoilla erottumisen, tunnistettavuuden ja tuotteiden kehittämisen apuna. Taidelasituotteita analysoidessani kehitin Design Format Analysis -menetelmää taidelasin tutkimiselle soveltuvammaksi. Olen opinnoissani ja työssäni perehtynyt taidelasin valmistukseen sekä tehnyt omaa tuotantoa. Opinnäytetyössä hyödynnän kertynyttä kokemusta ja osaamistani.
Opinnäytetyössä tekemäni tutkimuksen perusteella esittelen kunkin brändin taidelasituotteiden tyypilliset piirteet ja tunnusomaisimmat tuotteet. Tutkimuksen tulosten perusteella pohdin brändien tunnusomaisuutta ja tunnistettavuutta. Tuloksia vertailemalla selviävät myös ominaislaatu ja erot tuotteissa. Taidelasin muotoiluanalyysin käytettävyyttä pohdin opinnäytetyön lopussa. Tutkimuksen kautta oma näkemykseni muotoilijana avartui, ymmärsin tutkimusta tehdessäni kokonaisuuden muotoilun, valmistuksen ja kehittämisen kannalta laajemmin.