Tarvitsevatko teatterit yrityksiä? : Näkökulmia ja suuntaviivoja teattereiden ja yritysten yhteistyökumppanuuteen
Saarivirta, Eija (2011)
Saarivirta, Eija
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105218984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105218984
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössäni perehdyn teattereiden ja yritysten väliseen yhteistyöhön, mitä se on ja mitä se voisi olla. Lähtökohtana on oma työni teatterin myynti- ja markkinointitehtävissä. Työtehtävässäni olen luonut jossain määrin yhteistyösuhteita yrityksiin, mutta kokenut sen olevan riittämätöntä suhteessa siihen, mitä nykyään odotetaan yhteistyökumppanuudelta. Oman kokemukseni mukaan logo- ja muun mainosnäkyvyyden sekä vapaalippujen tarjoaminen rahallisen korvauksen tai muun palvelun vastineeksi yrityksille ovat tavallisimmat teatterin käyttämät keinot. Yritykset ovat viime vuosina selkeyttäneet omia yhteistyöstrategioitaan: missä ja miten ne voivat olla mukana ja mitä etuja ne saavat tästä toiminnasta. Mutta miten teatterit ovat omalta osaltaan vastanneet tähän haasteeseen?
Opinnäytetyöni tavoitteena on löytää uusia ajattelu- ja toimintatapoja, jotka vastaavat tämän päivän yhteistyökumppanuuksien vaatimuksia. Löytääkseni vastauksia haastattelin kolmea yritystä ja kolmea teatteria näiden nykyisestä yhteistyötoiminnasta, tavoitteista ja odotuksista. Varsinainen tutkimusaineisto syntyi näiden haastattelujen pohjalta. Menetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Lähetin haastateltaville ennakkoon kysymykset, jotka käytiin läpi vapaamuotoisessa keskustelussa.
Tuloksena löytyi ajattelutapa, joka yhdistää niin yrityksiä kuin teattereita. Nykyään yritykset panostavat yhteiskuntavastuuseen, mikä määrittää hyvin pitkälti yhteistyön suuntaa. Teattereiden toimintaa määrittää myös yhteiskuntavastuu, joka voi liittyä hyvinvoinnin lisäämiseen erilaisille asiakasryhmille, mutta esityksen sisältöön liittyy aina jollakin tasolla myös yhteiskunnallisuus. Tältä pohjalta loin malleja, joita voi hyödyntää yhteistyöneuvotteluissa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on löytää uusia ajattelu- ja toimintatapoja, jotka vastaavat tämän päivän yhteistyökumppanuuksien vaatimuksia. Löytääkseni vastauksia haastattelin kolmea yritystä ja kolmea teatteria näiden nykyisestä yhteistyötoiminnasta, tavoitteista ja odotuksista. Varsinainen tutkimusaineisto syntyi näiden haastattelujen pohjalta. Menetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Lähetin haastateltaville ennakkoon kysymykset, jotka käytiin läpi vapaamuotoisessa keskustelussa.
Tuloksena löytyi ajattelutapa, joka yhdistää niin yrityksiä kuin teattereita. Nykyään yritykset panostavat yhteiskuntavastuuseen, mikä määrittää hyvin pitkälti yhteistyön suuntaa. Teattereiden toimintaa määrittää myös yhteiskuntavastuu, joka voi liittyä hyvinvoinnin lisäämiseen erilaisille asiakasryhmille, mutta esityksen sisältöön liittyy aina jollakin tasolla myös yhteiskunnallisuus. Tältä pohjalta loin malleja, joita voi hyödyntää yhteistyöneuvotteluissa.