USKONNOLLIS-KATSOMUKSELLISEN ORIENTAATION TOTEUTUMINEN VARHAISKASVATUKSESSA
Ervasti, Päivi (2011)
Ervasti, Päivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259538
Tiivistelmä
Tämän työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvattajien kokemuksia uskonnollis-katsomuksellisen orientaation toteutumisesta päivähoidon varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa varhaiskasvatuksen ja seurakunnan välisestä yhteistyöstä ja sen toteutumisesta päivähoidon uskontokasvatuksen tukena. Tavoitteena oli myös uskontokasvatukseen liittyvien haasteiden ja kehittämisideoiden esiin tuominen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen uskontokasvatuksen toteuttamisen tueksi.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Työtä varten haastateltiin neljää varhaiskasvattajaa keväällä 2011. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyöhön osallistuneiden varhaiskasvattajien kuvaamana uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio ilmeni osana arjen pedagogiikkaa ja toteutui päiväkodin arjessa lapsilähtöisyytenä ja erilaisuuden huomioimisena. Haastateltavat kokivat uskonnollis-katsomuksellisen orientaation toteutuvan arkisessa kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa lasten kanssa, oman uskonnon, perinteen ja kulttuurin esillä pitämisessä sekä kulttuuristen tapojen ja toiminnallisten menetelmien avulla. Erilaisuuden huomioimisessa tuli esille kotien tukeminen sekä erilaisuuden kohtaaminen ja huomioimisen arjessa. Yhteistyön toteuttamisessa korostui varhaiskasvattajien vastuun, seurakunnan roolin sekä koulutuksen merkitys. Työn kehittämisessä, yhteistyön toteuttamisessa ja osaamisen vahvistamisessa nähtiin tarvetta. Tutkimuksen perusteella tarvetta oli erityisesti käytännönläheisten menetelmien ja konkreettisten toimintamallien kehittämiselle päivähoidossa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Työtä varten haastateltiin neljää varhaiskasvattajaa keväällä 2011. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyöhön osallistuneiden varhaiskasvattajien kuvaamana uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio ilmeni osana arjen pedagogiikkaa ja toteutui päiväkodin arjessa lapsilähtöisyytenä ja erilaisuuden huomioimisena. Haastateltavat kokivat uskonnollis-katsomuksellisen orientaation toteutuvan arkisessa kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa lasten kanssa, oman uskonnon, perinteen ja kulttuurin esillä pitämisessä sekä kulttuuristen tapojen ja toiminnallisten menetelmien avulla. Erilaisuuden huomioimisessa tuli esille kotien tukeminen sekä erilaisuuden kohtaaminen ja huomioimisen arjessa. Yhteistyön toteuttamisessa korostui varhaiskasvattajien vastuun, seurakunnan roolin sekä koulutuksen merkitys. Työn kehittämisessä, yhteistyön toteuttamisessa ja osaamisen vahvistamisessa nähtiin tarvetta. Tutkimuksen perusteella tarvetta oli erityisesti käytännönläheisten menetelmien ja konkreettisten toimintamallien kehittämiselle päivähoidossa.