Alaistaidoilla jaettuun johtajuuteen : Alaistaito -hanke lääkinlääkinnällisen kuntoutuksen palveluyksikössä
Lehtinen, Virpi (2011)
Lehtinen, Virpi
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198732
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena lääkinnällisen kuntoutuksen palveluyksikössä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli lisätä lääkinnällisen kuntoutuksen palveluyksikön työntekijöiden tietoisuutta alaistaidoista. Kehittämishankkeen tavoitteina oli tuottaa alaistaidoissa kehittymistä tukeva malli sekä lääkinnällisen kuntoutuksen alaisten ja esimiesten yhteinen psykologinen sopimus. Tavoitteena oli myös tunnistaa jaetun johtajuuden onnistumisen edellytyksiä. Kehittämishanke toteutettiin syksyllä 2010.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Alaistaito -hanke sisälsi seit-semän erillistä työntekijöitä osallistavaa tapaamista. Osallistavien tapaamisten aiheet olivat esimiesten orientaatio, alaistaitojen perusteet, alaisrooli, erilaisuus, vuorovaikutus, esimiesten odotukset ja kehittymistavoitteet. Aineisto kerättiin havainnoimalla, pitämällä tutkimuspäiväkirjaa, ryhmätöinä sekä kehittämishank-keen arvioinnilla.
Hanke osoitti, että alaistaitojen tietoisuuden lisäämistä voidaan toteuttaa kouluttamalla työntekijöitä työyhteisötaidoista, esimiehen ja alaisen rooleista, erilaisuuden hyväksymisestä sekä vuorovaikutuksesta. Alaistaidoissa voidaan kehittyä samoin kuin työn tekemisen taidoissa. Työntekijöillä on oltava alaistaitotietämyk-sen lisäksi omaa motivaatiota ja asennetta omien vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Lisäksi työyhteisöön on synnytettävä avoin, luotettava vuorovaikutuskult-tuuri, jotta alaistaidoissa voidaan kehittyä. Esimies voi omalla toiminnalla, joko estää tai edistää alaistaidoissa kehittymistä. Koko työyhteisön on sitouduttava työyhteisötaitojen kehittämiseen ja kannettava oma vastuunsa tavoitteiden saavuttamisesta. Vain vastuuta jakamalla voidaan saavuttaa jaetun johtajuuden kulttuuri, jossa asiantuntijat ovat vahvasti mukana työyhteisön johtamisjärjestelmässä.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi lääkinnällisen kuntoutuksen yksikön alaistaito -malli. Malli korostaa esimiehen ja alaisen roolien sekä alais- ja esimiestaitojen merkitystä vuorovaikutuksen perustana. Avoimen ja luotettavan vuorovaikutuksen kautta työntekijät sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin ja työyhteisöön syntyy oppimismyönteinen ilmapiirin. Kun työyhteisön vuorovaikutuksessa huomioidaan nämä neljä elementtiä, voidaan työyhteisössä saavuttaa jaetun johtajuuden kulttuuri.
Alaistaidoissa kehittymistä tukevia hankkeita ei ole juuri toteutettu. Alaistaidoissa kehittyminen vaatii johdolta resursseja ja sitoutumista työyhteisön yhdessä tekemiseen, vuorovaikutukseen ja alaistaidoissa kehittymiseen. Alaistaidot ovat työyhteisöissä olemassa, mutta niiden tunnistamiseen tarvitaan osaamista.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Alaistaito -hanke sisälsi seit-semän erillistä työntekijöitä osallistavaa tapaamista. Osallistavien tapaamisten aiheet olivat esimiesten orientaatio, alaistaitojen perusteet, alaisrooli, erilaisuus, vuorovaikutus, esimiesten odotukset ja kehittymistavoitteet. Aineisto kerättiin havainnoimalla, pitämällä tutkimuspäiväkirjaa, ryhmätöinä sekä kehittämishank-keen arvioinnilla.
Hanke osoitti, että alaistaitojen tietoisuuden lisäämistä voidaan toteuttaa kouluttamalla työntekijöitä työyhteisötaidoista, esimiehen ja alaisen rooleista, erilaisuuden hyväksymisestä sekä vuorovaikutuksesta. Alaistaidoissa voidaan kehittyä samoin kuin työn tekemisen taidoissa. Työntekijöillä on oltava alaistaitotietämyk-sen lisäksi omaa motivaatiota ja asennetta omien vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Lisäksi työyhteisöön on synnytettävä avoin, luotettava vuorovaikutuskult-tuuri, jotta alaistaidoissa voidaan kehittyä. Esimies voi omalla toiminnalla, joko estää tai edistää alaistaidoissa kehittymistä. Koko työyhteisön on sitouduttava työyhteisötaitojen kehittämiseen ja kannettava oma vastuunsa tavoitteiden saavuttamisesta. Vain vastuuta jakamalla voidaan saavuttaa jaetun johtajuuden kulttuuri, jossa asiantuntijat ovat vahvasti mukana työyhteisön johtamisjärjestelmässä.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi lääkinnällisen kuntoutuksen yksikön alaistaito -malli. Malli korostaa esimiehen ja alaisen roolien sekä alais- ja esimiestaitojen merkitystä vuorovaikutuksen perustana. Avoimen ja luotettavan vuorovaikutuksen kautta työntekijät sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin ja työyhteisöön syntyy oppimismyönteinen ilmapiirin. Kun työyhteisön vuorovaikutuksessa huomioidaan nämä neljä elementtiä, voidaan työyhteisössä saavuttaa jaetun johtajuuden kulttuuri.
Alaistaidoissa kehittymistä tukevia hankkeita ei ole juuri toteutettu. Alaistaidoissa kehittyminen vaatii johdolta resursseja ja sitoutumista työyhteisön yhdessä tekemiseen, vuorovaikutukseen ja alaistaidoissa kehittymiseen. Alaistaidot ovat työyhteisöissä olemassa, mutta niiden tunnistamiseen tarvitaan osaamista.