Sosiaalisen median mahdollisuudet paperikoneiden huoltopalveluissa
Tjäder, Tomi (2011)
Tjäder, Tomi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105249340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Metso Paper Servicen Jyväskylän huoltokeskus Rautpohjassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää voidaanko sosiaalista mediaa hyödyntää toimeksiantajan liiketoiminnassa. Työn tehtävänä oli lähdemateriaalin ja haastatteluiden avulla tutkia sosiaalisen median hyödyntämisen mahdollisuuksia ulkoisesti asiakasrajapinnassa sekä sisäisesti toimeksiantajayrityksessä.
Tein tutkimusta, mitä sosiaalinen media ylipäätään on ja esittelin tärkeimpiä sosiaalisen median työkaluja. Metson viestintävastaavien haastatteluiden avulla tein selvitystä Metson sosiaalisen median käytön nykytilasta. Esimerkkitapauksia tutkimalla ja kartoittamalla tein tutkimusta kuinka muut teollisuusyritykset ovat hyödyntäneet sosiaalista mediaa. Esimerkkitapausten avulla voi nähdä kuinka muut teollisuusyritykset ovat käytännössä saavuttaneet tuloksia tässä uudessa kentässä. Tein ideointia kuinka toimeksiantajan liiketoiminnassa sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää ja annoin toimeksiantajalle ehdotuksia mahdollisista toimintatavoista. Toimeksiantajan työntekijöiden haastatteluiden avulla tutustuin työntekijöiden toimenkuviin ja keräsin näkökulmia opinnäytetyötä varten. Asiakashaastatteluiden tarkoituksena oli saada selvyyttä millaista kommunikointia toimeksiantajan ja asiakkaiden välillä käydään ja kuulla heidän mietteitään sosiaalisen median käytöstä asiakasrajapinnassa. Käytin haastatteluita opinnäytetyön lähteinä ja tiedonkeräystarkoituksessa.
Työn tuloksena tulin siihen johtopäätökseen, että ulkoisesti asiakasrajapinnassa asiakkaista tavoitettaisiin sosiaalisen median kautta liian pieni otos oikeiden tuloksien saavuttamiseksi. Toimeksiantajayrityksen sisäisessä käytössä sosiaalisen median hyödyntämisessä on enemmän mahdollisuuksia. Sosiaalisen median työkalujen avulla toimeksiantajayrityksen työntekijät voisivat paremmin hyödyntää koko globaalin Metson tietotaitoa ja parantaa yhteistyön avulla tehokkuutta.
Tein tutkimusta, mitä sosiaalinen media ylipäätään on ja esittelin tärkeimpiä sosiaalisen median työkaluja. Metson viestintävastaavien haastatteluiden avulla tein selvitystä Metson sosiaalisen median käytön nykytilasta. Esimerkkitapauksia tutkimalla ja kartoittamalla tein tutkimusta kuinka muut teollisuusyritykset ovat hyödyntäneet sosiaalista mediaa. Esimerkkitapausten avulla voi nähdä kuinka muut teollisuusyritykset ovat käytännössä saavuttaneet tuloksia tässä uudessa kentässä. Tein ideointia kuinka toimeksiantajan liiketoiminnassa sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää ja annoin toimeksiantajalle ehdotuksia mahdollisista toimintatavoista. Toimeksiantajan työntekijöiden haastatteluiden avulla tutustuin työntekijöiden toimenkuviin ja keräsin näkökulmia opinnäytetyötä varten. Asiakashaastatteluiden tarkoituksena oli saada selvyyttä millaista kommunikointia toimeksiantajan ja asiakkaiden välillä käydään ja kuulla heidän mietteitään sosiaalisen median käytöstä asiakasrajapinnassa. Käytin haastatteluita opinnäytetyön lähteinä ja tiedonkeräystarkoituksessa.
Työn tuloksena tulin siihen johtopäätökseen, että ulkoisesti asiakasrajapinnassa asiakkaista tavoitettaisiin sosiaalisen median kautta liian pieni otos oikeiden tuloksien saavuttamiseksi. Toimeksiantajayrityksen sisäisessä käytössä sosiaalisen median hyödyntämisessä on enemmän mahdollisuuksia. Sosiaalisen median työkalujen avulla toimeksiantajayrityksen työntekijät voisivat paremmin hyödyntää koko globaalin Metson tietotaitoa ja parantaa yhteistyön avulla tehokkuutta.