Asiakastyytyväisyystutkimus : Viitaniemen Ratsutila
Sipilä, Meri (2011)
Sipilä, Meri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259670
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Viitaniemen Ratsutilan asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen palveluihin, tiloihin ja toimintatapoihin, sekä selvittää mitä kehitettävää ja uusia palveluita asiakkaat kaipaavat. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Viitaniemen Ratsutilan toimintaa entisestään paremmaksi nyt kun yritys on ollut olemassa muutaman vuoden. Tulosten perusteella yritys voi kehittää toimintaa entistä paremmaksi. Tutkimuksella saatiin myös tietoa eri asiakassegmenteistä yrityksen sisällä.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui maaseutumatkailusta, hevosalan yrityksistä, hevosmatkailusta ja asiakastyytyväisyydestä. Asiakastyytyväisyystutkimuksen teko oli opinnäytetyön empiirinen osuus. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin Internet-kyselynä joka oli esillä sekä yrityksen omilla kotisivuilla, että sosiaalisen median Facebook-sivustolla kahden viikon ajan 15.3 - 31.3.2011 aikavälillä. Tutkimukseen vastasi 37 Viitaniemen Ratsutilan palveluita käyttänyttä henkilöä. Tutkimuksessa oli mukana sekä laadullisia että määrällisiä kysymyksiä.
Asiakastyytyväisyystutkimus onnistui hyvin ja vastasi tarkoitustansa. Viitaniemen Ratsutilaan ja sen tarjoamiin palveluihin ja toimintoihin oltiin tyytyväisiä. Avoimien kysymysten muodossa saatiin paljon täsmennettyä tietoa asioihin joihin kaivattiin kehitystä, haluttiin antaa yleisesti palautetta tai haluttiin muuten vaikuttaa. Tämä antaa yritykselle arvokasta tietoa kehittää toimintaa eteenpäin.
Viitaniemen Ratsutilan kannattaa kehittää toimintaansa entistä asiakaslähtöisemmäksi, luoda selkeä rekisteri asiakkaista ja lisätä yrityksen näkyvyyttä. Säännöllinen asiakastyytyväisyyden mittaaminen antaa myös jatkossa tärkeää tietoa mahdollisista kehittämistarpeista.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui maaseutumatkailusta, hevosalan yrityksistä, hevosmatkailusta ja asiakastyytyväisyydestä. Asiakastyytyväisyystutkimuksen teko oli opinnäytetyön empiirinen osuus. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin Internet-kyselynä joka oli esillä sekä yrityksen omilla kotisivuilla, että sosiaalisen median Facebook-sivustolla kahden viikon ajan 15.3 - 31.3.2011 aikavälillä. Tutkimukseen vastasi 37 Viitaniemen Ratsutilan palveluita käyttänyttä henkilöä. Tutkimuksessa oli mukana sekä laadullisia että määrällisiä kysymyksiä.
Asiakastyytyväisyystutkimus onnistui hyvin ja vastasi tarkoitustansa. Viitaniemen Ratsutilaan ja sen tarjoamiin palveluihin ja toimintoihin oltiin tyytyväisiä. Avoimien kysymysten muodossa saatiin paljon täsmennettyä tietoa asioihin joihin kaivattiin kehitystä, haluttiin antaa yleisesti palautetta tai haluttiin muuten vaikuttaa. Tämä antaa yritykselle arvokasta tietoa kehittää toimintaa eteenpäin.
Viitaniemen Ratsutilan kannattaa kehittää toimintaansa entistä asiakaslähtöisemmäksi, luoda selkeä rekisteri asiakkaista ja lisätä yrityksen näkyvyyttä. Säännöllinen asiakastyytyväisyyden mittaaminen antaa myös jatkossa tärkeää tietoa mahdollisista kehittämistarpeista.