Mikä ensihoitaja? : Abiturienttien käsityksiä ensihoitajan ammatista
Karttunen, Harri; Koljonen, Jussi-Pekka; Seppä, Mikko (2011)
Karttunen, Harri
Koljonen, Jussi-Pekka
Seppä, Mikko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269734
Tiivistelmä
Suomalainen ensihoitojärjestelmä on nuori, ja ammattina ensihoito on tullut esille vasta viime vuosina. Sen tunnettuus on melko heikkoa mutta kuitenkin kasvussa muun muassa median vaikutuksesta. Hakijamäärät ensihoidon koulutusohjelmiin ovat suuret ja kasvavat edelleen. Niinpä olisikin tärkeää antaa oikeanlainen kuva ensihoitoalasta, jotta oikeat henkilöt hakeutuisivat opiskelemaan näiksi terveydenhuollon ammattilaisiksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille abiturienttien käsityksiä ensihoidosta ja tarjota Savonia-ammattikorkeakoululle mahdollisuus halutessaan hyödyntää tuloksia koulutusohjelman markkinoinnissa. Tarkoituksena oli selvittää kyselylomakkeen avulla kuopiolaisten abiturienttien käsityksiä ensihoidosta ammattina ja sen merkitystä yhteiskunnassa, ensihoidon ominaispiirteitä ja alalla tarvittavia ominaisuuksia. Lisäksi opiskelijoilta kysyttiin, mistä he ovat saaneet tietoa. Otokseen arvottiin kaksi Kuopion lukiota, joista saatiin vastaajia yhteensä 81. Heistä oli poikia 16 ja tyttöjä 65.
Kysely toteutettiin internetissä Typala –palauteohjelman avulla. Kyselylomake muokattiin samankaltaista tutkimusta varten tehdystä lomakkeesta, jonka käyttöön kysyttiin lupa puhelimitse. Kysymykset olivat 5-portaisia Likert-asteikollisia ja kyllä–ei-kysymyksiä. Mukana oli myös yksi avoin kysymys. Vastaukset siirrettiin SPSS-ohjelmaan, jossa ne analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tulokset esitettiin taulukoissa prosentein ja frekvenssein.
Abiturientit pitivät ensihoitotyötä arvostettuna mutta epäoikeudenmukaisesti palkattuna, henkisesti vaativana, vaihtelevana ja vastuullisena. Heidän mielestään ala on turvallinen, mutta ei itsenäinen ala, joka sopii yhtä lailla miehelle kuin naiselle. Nuorten käsitys ensihoitajan työhönsijoittumismahdollisuuksista terveydenhuollossa oli puutteellinen. Lukiolaiset kokivat ammatissa tarvittavan erityisesti päätöksenteko- ja vuorovaikutustaitoja. Muun muassa johtamis- ja eettiset taidot arvioitiin selvästi vähemmän tarpeellisiksi. Suurin osa vastaajista ei uskonut mahdollisuuteen työskennellä 24 tuntia kerrallaan.
Tietoa ensihoidosta vastaajat olivat saaneet mediasta, muun muassa Internetistä, kavereilta ja omien tai läheisten kokemuksista. Lukiolaisten käsitys ensihoidosta oli pääasiassa melko realistinen, mutta muutamat tärkeät piirteet ensihoitotyössä olivat heille tuntemattomia. Televisio-ohjelmat tuovat ammatin luonnetta esille, mutta sen todellista sisältöä ja arjen käytäntöä tulisi avata alasta kiinnostuneille.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille abiturienttien käsityksiä ensihoidosta ja tarjota Savonia-ammattikorkeakoululle mahdollisuus halutessaan hyödyntää tuloksia koulutusohjelman markkinoinnissa. Tarkoituksena oli selvittää kyselylomakkeen avulla kuopiolaisten abiturienttien käsityksiä ensihoidosta ammattina ja sen merkitystä yhteiskunnassa, ensihoidon ominaispiirteitä ja alalla tarvittavia ominaisuuksia. Lisäksi opiskelijoilta kysyttiin, mistä he ovat saaneet tietoa. Otokseen arvottiin kaksi Kuopion lukiota, joista saatiin vastaajia yhteensä 81. Heistä oli poikia 16 ja tyttöjä 65.
Kysely toteutettiin internetissä Typala –palauteohjelman avulla. Kyselylomake muokattiin samankaltaista tutkimusta varten tehdystä lomakkeesta, jonka käyttöön kysyttiin lupa puhelimitse. Kysymykset olivat 5-portaisia Likert-asteikollisia ja kyllä–ei-kysymyksiä. Mukana oli myös yksi avoin kysymys. Vastaukset siirrettiin SPSS-ohjelmaan, jossa ne analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tulokset esitettiin taulukoissa prosentein ja frekvenssein.
Abiturientit pitivät ensihoitotyötä arvostettuna mutta epäoikeudenmukaisesti palkattuna, henkisesti vaativana, vaihtelevana ja vastuullisena. Heidän mielestään ala on turvallinen, mutta ei itsenäinen ala, joka sopii yhtä lailla miehelle kuin naiselle. Nuorten käsitys ensihoitajan työhönsijoittumismahdollisuuksista terveydenhuollossa oli puutteellinen. Lukiolaiset kokivat ammatissa tarvittavan erityisesti päätöksenteko- ja vuorovaikutustaitoja. Muun muassa johtamis- ja eettiset taidot arvioitiin selvästi vähemmän tarpeellisiksi. Suurin osa vastaajista ei uskonut mahdollisuuteen työskennellä 24 tuntia kerrallaan.
Tietoa ensihoidosta vastaajat olivat saaneet mediasta, muun muassa Internetistä, kavereilta ja omien tai läheisten kokemuksista. Lukiolaisten käsitys ensihoidosta oli pääasiassa melko realistinen, mutta muutamat tärkeät piirteet ensihoitotyössä olivat heille tuntemattomia. Televisio-ohjelmat tuovat ammatin luonnetta esille, mutta sen todellista sisältöä ja arjen käytäntöä tulisi avata alasta kiinnostuneille.