Suunnitelma bassonsoiton opetukseen : lähtökohtana Kymen Konservatorion ja ammatillisen perustutkinnon perusteet
Kuusela, Marko (2011)
Kuusela, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239176
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli työelämän kehittämisprojekti suunnitelmaksi bassonsoiton opetukseen Kymen Konservatorion mallin ja uuden ammatillisen perustutkinon perusteiden mukaan. Työ rajautuu ”toimiminen muusikkona” tutkinnon osaan jonka laajuus on 30 opintoviikkoa. Instumenttitaitojen osuus Kymen Konservatoriossa tästä tutkinnon osasta on 15 opintoviikkoa. Työn tavoitteena oli ajanmukaistaa bassonsoiton opetuksen suunnitelma vastaamaan uusia valtakunnallisia opetussuunnitelman perusteita, korostaa opiskelijalähtöisyyttä, täsmentää uusitun arvioinnin kriteeristöä ja toimia pilottihankkeena muille työyhteisön soitonopettajille toteutuksen mahdollisena esimerkkinä. Työ toteutettiin opettajankokemuksia analysoiden eli itsereflektiona, alan kirjallisuuteen perehtyen ja uutta arviointimateriaalia tuottaen.
Työn keskeiseksi sisällöksi nousi opetushallituksen uudet ammatillisen perustutkinnon perusteet, joka oppilaitoksia sitovana määräyksenä määritteli keskeisen sisällön ja arvioinnin kohteet osaamiselle. Ammatillisen perustutkinnon perusteet määrittelee tavoitteet osaamisperustaisina mikä oli huomioitava opetuksen suunnitelmaa ja arviointia uudistettaessa. Toinen merkittävä uudistus arvioinneissa oli oppimisen ja osaamisen arvioinnin eriyttäminen. Lisäksi tutkittiin oppimiskäsityksiä opiskelijalähtöisen bassonsoiton opetuksen suunnitelman toteutuksen aikaansaamiseksi.
Työn tuloksena syntyi kuvaus tavoitteista ja keskeisestä sisällöstä kymmeneen opintojaksoon Kymen Konservatoriossa. Opetushallituksen määräyksien mukaista arviointia tukemaan kehitettiin uusi arviointikaavake. Arvioinnin täsmentämisen tueksi tuotettiin uutta arviointimateriaalia.
Työ osoittaa erilaisten oppimiskäsityksien yhdistelmän mahdollistavan sekä tavoiteskeisen, että opiskelijalähtöisen opetuksen suunnittelun ja toteutuksen. Arvioinnin täsmentäminen edesauttaa opiskelijoiden itsearvioinnin kehittymistä ja antaa tarkempaa tietoa oppimisen edistymisestä.
Työ sisältää kaksi erillistä osiota. Varsinaisen suunnitelman bassonsoiton opetukseen sekä erillisen raporttiosion liitteineen.
Työn keskeiseksi sisällöksi nousi opetushallituksen uudet ammatillisen perustutkinnon perusteet, joka oppilaitoksia sitovana määräyksenä määritteli keskeisen sisällön ja arvioinnin kohteet osaamiselle. Ammatillisen perustutkinnon perusteet määrittelee tavoitteet osaamisperustaisina mikä oli huomioitava opetuksen suunnitelmaa ja arviointia uudistettaessa. Toinen merkittävä uudistus arvioinneissa oli oppimisen ja osaamisen arvioinnin eriyttäminen. Lisäksi tutkittiin oppimiskäsityksiä opiskelijalähtöisen bassonsoiton opetuksen suunnitelman toteutuksen aikaansaamiseksi.
Työn tuloksena syntyi kuvaus tavoitteista ja keskeisestä sisällöstä kymmeneen opintojaksoon Kymen Konservatoriossa. Opetushallituksen määräyksien mukaista arviointia tukemaan kehitettiin uusi arviointikaavake. Arvioinnin täsmentämisen tueksi tuotettiin uutta arviointimateriaalia.
Työ osoittaa erilaisten oppimiskäsityksien yhdistelmän mahdollistavan sekä tavoiteskeisen, että opiskelijalähtöisen opetuksen suunnittelun ja toteutuksen. Arvioinnin täsmentäminen edesauttaa opiskelijoiden itsearvioinnin kehittymistä ja antaa tarkempaa tietoa oppimisen edistymisestä.
Työ sisältää kaksi erillistä osiota. Varsinaisen suunnitelman bassonsoiton opetukseen sekä erillisen raporttiosion liitteineen.